Procedure opneming ter observatie

Teemuke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Procedure opneming ter observatie

#1 , 11 okt 2018 17:50

Het betreft hier onze oudste dochter (35) die al een aantal jaren schippert tussen physiatry en beschut wonen.
Blijkbaar heeft ze op zondag 29-07-2018 een vrije bezoekdag gekregen om een tante te gaan bezoeken die recent haar man heeft verloren (mijn schoonbroer)
en is ze niet terug gegaan naar het ziekenhuis die dag.

Dit is de uitleg die we krijgen op 30-07-2018 wanneer mijn vrouw belt om haar te spreken en ze nog steeds niet terug is.

Wij ( mijn vrouw, haar zus , tevens haar bewindvoerster en ik) zijn dan haar vermissing gaan aangeven bij de politie.
Laat op de avond krijgen we telefoon dat de politie haar gevonden heeft in ……. in het gezelschap van een man, waar ze blijkbaar plots een relatie mee zou hebben.
Nadat men het parket heeft gecontacteerd besluit men dat ze zelf haar ontslag heeft getekend op basis van een vrije opname en dat ze als volwassen wordt beschouwd en dus daar kan blijven.
Haar telefoon nummer is gewijzigd en mijn dochter krijgt enkele berichtjes af en toe, voornamelijk voor geld.
Nu, wij zijn erg ongerust en deze toestand is sinds 30-07 en kruipt in de kleren en nergens krijgen we ook geen enkele verklaring.
Ik heb er altijd van gedroomd dat ze op een zekere dag zelfstandig zou zijn en een relatie zou hebben en een normaal leven zou kunnen leiden.
Echter, iedereen in het verleden die ik deze droom vertelde bracht mij onmiddellijk terug met de voeten op de grond met de woorden dat dat nooit zou gebeuren, dokter, verpleger, begeleider enz.
Daarom deze vraag om raad te vragen, want deze situatie vreet aan mij en mijn gezin.
Wat kunnen wij doen ? Waar kan ik terecht voor hulp ? Deze en andere vragen zou ik graag een antwoord op hebben.

Beleefde groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 11 okt 2018 23:46

Was persoon vrijwillig opgenomen dan mag ze ook vrijwillig het ziekenhuis verlaten.
Alleen bij een gedwongen opname ligt dat anders.
Dit blijkt geen gedwongen opname dus eindigt het onderzoek van politie bij aantreffen. Politie is niet gemachtigd verdere info te geven gezien ze meerderjarig is.
Wat voor type van bewindvoering? In kader van welke wet?

Teemuke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2018 07:36

Ze heeft nu blijkbaar een relatie met een man die in schuldbemiddeling zit en 3 kinderen heeft uit eerdere relaties. Hij verstuurt Messenger berichten naar de bewindvoerder met de vraag om mee te werken aan een fictief domicilie adres (VZW Taemi ) omdat ze anders haar uitkering gaat kwijtspelen, en omdat ze willen samenwonen. Het OCMW kan haar niet helpen omdat ze een inkomen heeft en spaargeld en dat dreigt dan door zijn schuldeisers in beslag genomen te worden. Ze heeft dringende medische hulp nodig, dat staat vast. Type bewindvoering is zowel financieel als alle rechtshandelingen (oude systeem).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 15 okt 2018 14:22

De door u genoemde vzw heeft voor het laatst een jaarverslag ingediend in 2008 en in 2016 doorgehaald.
Dus vermoedelijk een louche zaak.
Uiteraard kan bewindvoerder daar best niet op ingaan.
Waar woont ze officieel?

Teemuke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 okt 2018 07:41

Officieel staat ze nog ingeschreven op haar adres waar ze woonde voor haar opneming. Haar vriend bedreigd ons nu en eist absurde bedragen en zei eerst dat het niet om haar geld te doen was. Ze willen nu gaan trouwen heeft hij meegedeeld, echter, we hebben de procedure gevolgd en ze moet opgenomen worden. Ze moest zich melden voor een bepaald uur, maar is nu sindsdien spoorloos.

Teemuke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 okt 2018 21:37

Ze is ondertussen opgenomen en kan nu opnieuw geholpen worden.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 23 okt 2018 16:17

Misschien toch eens denken aan de aanstelling van een bewindvoerder? Kan perfect iemand van de familie zijn.
Dochter heeft dan alleen nog een debetkaart met een beperkt bedrag par week /maand en aan het kapitaal kan ze niet meer.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”