Feitelijk of wettelijk samenwonen ?

Glen.vs
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Feitelijk of wettelijk samenwonen ?

#1 , 11 sep 2018 08:02

Beste,


ik werk vanaf 1/8/2018 en mijn vriendin begint deze week in haar eerste jaar aan de hogeschool. Echter wil ze bij mij komen wonen aangezien ze thuis niet meer gelukkig is.

Het enige van inkomsten dat ze aan mij eventueel kan geven is haar kindergeld. voor het overige niets.

Is het het beste om feitelijk of wettelijk te gaan samenwonen ? ik zelf denk aan feitelijk samenwonen met een samenlevingscontract (wat kost dit?) omdat dit het makkelijkste is.

Ze wilt echter geen onderhoudsgeld vragen aan de ouders.

kan ik haar tenlaste nemen?

Graag zoveel mogelijk info/ Advies aub.


Mvg,
G.vs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 sep 2018 09:53

Als het de bedoeling is dat jij haar gaat 'onderhouden' , dwz. kost en inwoon voor haar betalen, is het best dat u wettelijk gaat samenwonen. Dan kan u haar fiscaal ten laste nemen, wat toch een mooie som betekent op uw belastingbrief.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 26 sep 2018 22:53

Of zij dat wil of niet ouders zijn onderhoudsplichtig dus zij kan wel wettelijk gebruik maken van deze regel.
Soort van alimentatie.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 26 sep 2018 22:58

Om de "onderhandelingen" met de ouders te vergemakkelijken: de ouders zijn onderhoudsplichtig tot je vriendin haar einddiploma behaald heeft. De kosten van wonen/ energie en voeding zou ik dus niet mee in rekening nemen, want ze kiest er voor om bij jou te gaan wonen, terwijl dat bij de ouders thuis technisch gezien ook kan. Ze kan wel een bijdrage vragen voor: inschrijvingsfee/materiaal / cursussen etc. Medische kosten en kleding. Die moeten ze blijven vergoeden.


Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”