Onderhoudsgeld kind zonder huwelijk/scheiding

Hektor
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsgeld kind zonder huwelijk/scheiding

#1 , 05 sep 2018 16:04

Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn in verwachting van een kind, ik zal het kind binnenkort erkennen.
Wij wonen niet officieel samen en plannen dit zo te behouden omdat ik momenteel een inschakelingsuitkering ontvang en academische studies volg.

Het zou financieel voordelig zijn als ik als samenwonende met gezinslast beschouwd word.
De samenwonende met gezinslast is de werkloze die aantoont dat hij bepaalde personen financieel ten laste heeft. Daardoor krijgt hij als werkloze een hoger dagbedrag. Dit kan bv. zijn omdat hij als alleenwonende onderhoudsgeld betaalt of omdat hij samenwoont met een kind waarvoor hij recht heeft op kinderbijslag of met een partner of familielid dat/die geen beroeps- of vervangingsinkomen heeft.
Mijn vraag is hoe we dit het beste regelen.

Enerzijds zouden we het kind bij haar kunnen domiciliëren, ik zou dan onderhoudsgeld willen betalen. Hoe kan en moet dit geregeld worden, is dit enkel via het vredegerecht, of kan dit ook onderling afgesproken worden? Blijkbaar verlies ik hierdoor mijn ouderlijk gezag?

Anderzijds zouden we het kind bij mij kunnen inschrijven. Ik heb het kind dan ten laste. Het kindergeld komt dan bij mij terecht? En heeft de moeder dan ook ouderlijk gezag? Wat zijn de gevolgen voor de moeder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 05 sep 2018 16:15

Anders gezegd : hoe kan ik domiciliefraude plegen en toch als als samenwonende met gezinslast beschouwd worden bedoelt u?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Hektor
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2018 16:47

Anders gezegd : hoe kan ik domiciliefraude plegen en toch als als samenwonende met gezinslast beschouwd worden bedoelt u?
Op welke manier is dit domiciliefraude? Ik heb mijn eigen domicilie, mijn vriendin komt vaak langs.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 05 sep 2018 17:02

Even alls op een rijtje: Je erkent je kind bij de geboorte. Vanaf dan heb je onvervreemdbaar je ouderlijk gezag; Dat kan in jouw situatie op geen enkele manier ontnomen worden (tenzij je zeer erstige feiten zou plegen) Je blijft op je eigren adres gedomicileerd en betaalt onderhoudsgeld voor je kind (aan de moeder). als ouders niet bij elkaar wonen, delen ze samen het ouderlijk gezag en spreken ze een verblijfsregeling af voor het kind. als jullie daar zelf over eens raken is dat heel OK en moet je daarover geen verantwoording afeggen aan wie dan ook. Maar voor jullie minderjarige kind moet er natuurlijk ook tot een domicilie-adres besloten worden. Als jullie daar zelf uit raken prima. Sommige ouders raken daar niet over eens en dan moet een rechter beslissen hoe de verblijfsregeling én hoe de domiciliering wordt geregles bij vonnis. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat er een 50/50 verblijfsregeling wordt vastgelegd en de domicilie bij ouder A. Maar het kan evenzeer dat er een 20/80 verblijfsregeling is waarbij het kind maar 20% van de tijd bij ouder A verblijft en dat de domicilie toch bij ouder A wordt geplaatst. Dus ja: in principe kan dat, al komt het niet zo courant voor.

Hektor
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 sep 2018 17:18

Bedankt voor uw reactie, Eylis!

Als ik het goed begrijp kunnen wij het kind dus volledig bij mij domiciliëren, en het tot mij ten laste maken.
De moeder verliest hierdoor geen rechten ten opzichte van het kind.

Dan had ik nog een vraag betreffende de kinderbijslag. Ik zal deze aanvragen en in standaard situaties ontvangt de moeder die. In onze situatie (domicilie bij mij, ten laste van mij), zal ik de kinderbijslag ontvangen? Of omdat we onderling een akkoord hebben, blijft de moeder het kind volgens de regels opvoeden?
Als de moeder het kind niet opvoedt, wordt de kinderbijslag betaald aan de persoon die deze rol vervult.
Wanneer de ouders gescheiden leven en samen het ouderlijke gezag over hun kinderen uitoefenen terwijl de kinderen door één van hen worden opgevoed, blijft de kinderbijslag verder betaald aan de moeder.
Indien de kinderen bij de vader gedomicilieerd zijn, kan deze op eenvoudige vraag zelf bijslagtrekkende worden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”