Ex vriend wil dat we maandelijks inboedel betalen

Aeroxfreak2504
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ex vriend wil dat we maandelijks inboedel betalen

#1 , 03 sep 2018 08:24

Hallo

Ik ben hier nieuw op dit forum
Dus weet niet of dit hier juist heb geplaatst..

Het probleem luid als volgt
Mijn moeder (waar ik nog bijwoon)
Had iemand leren kennen zij had met hem een relatie van 4 jaar, heeft ook die 4 jaar bij ons thuis gewoond maar zijn adres heeft hier NOOIT gestaan
Officieel woonde hij bij zijn bejaarde moeder...
Hij heeft in die 4 jaar tijd verschillende dingen aangepast in huis zoals opknapwerkjes en nieuwe meubels gekocht

Nu is de relatie tussen mijn moeder en de man verbroken... En hij eist dat mijn moeder de aangekochte meubels maandelijks aan hem betaald...
Een bedrag van 2000 euro verdeeld over 12 maanden...

Mijn moeder en de man hebben samen gewoon een kladpapiertje ondertekent waar opstaat dat zij hem maandelijks 166.66 euro zal betalen...
Maar mijn moeder zit in schuldbemiddeling en heeft het echt moeilijk om dat bedrag maandelijks te betalen

DUS nu had ik de vraag
Kan die ex vriend verdere stappen ondernemen en is men moeder verplicht te betalen?

Ohja, de ex vriend heeft de aankoopsbewijzen op zijn naam maar heeft ze gekocht met het geld van zijn beste vriend (in de hand) ...

Het is een hele uitleg maar wou even polsen ik heb zelf geen ervaring met dit soort dingen...

Maar men moeder werkt haar kapot en zit als 14 jaar in schuldbemiddeling

Dus ik als (ongeruste)zoon stelde me hier wat vragen bij...


Alvast dank bij voorbaat
Hopelijk is hier iemand met een beetje raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2018 16:40

Als op dat kladpapiertje inderdaad staat dat zij hem gedurende 12 maanden maandelijks €166,66 zal betalen om zo de meubels over te kopen, en dit papiertje is door beiden ondertekend, dan is dit een rechtsgeldige overeenkomst en moet uw moeder zich daar aan houden.

Normaal gezien mag iemand in schuldbemiddeling echter niet zomaar dit soort "overeenkomsten" ondertekenen. Dus als uw moeder al in schuldbemiddeling zat op het moment van ondertekening van dat papier, is ze wel in de fout gegaan. Ze had vooraf haar schuldbemiddelaar moeten consulteren (waarna deze laatste waarschijnlijk zal gezegd hebben dit niet te ondertekenen en de ex-vriend de meubels te laten ophalen).

Maar dus om concreet op uw vraag te antwoorden: de ex-vriend kan inderdaad de uitvoering van de overeenkomst eisen voor de rechtbank...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

cdjz
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2018 15:28

Als die moeder in schuldbemiddeling zit, dan is de normale procedure dat die vriend, zoals elke andere schuldeiser, naar de schuldbemiddelaar gaat, en in de rij gaat staan, natuurlijk achter de andere schuldeisers, wat (waarschijnlijk) betekend dat die in de praktijk nooit zijn geld zal zien, of op zijn minst veel langer zal moeten wachten. Uw moeder kan hier ook het initiatief voor nemen, en zelf naar de schuldbemiddelaar gaan en deze schuld aanbrengen, waarna de schuldbemiddelaar die vriend zal contacteren en een meer redelijke regeling zal uitwerken. Pak best het papier, of een foto van het papier, mee.

Als die vriend naar de rechter gaat, zal hem dat ook zo gezegd worden. Niet meewerken met de schuldbemiddelaar is niet iets wat rechters graag zien. Dus uw moeder kan gewoon dit doen, en ik zou verwachten dat het resultaat zal zijn dat ze de betalingen kan stoppen, of op zijn minst significant verminderen.

Je kan je natuurlijk wel aan verwachten dat de schuldbemiddelaar een opmerking (of 2) hierover zal hebben tegen uw moeder, die niet zo fijn zullen zijn om te horen, dus bereid je daarop voor. Daar zal het 99% bij blijven. In een uiterste geval kan die daarvoor opheffing van de schuldbemiddeling eisen voor de rechter (de schuldbemiddelaar, NIET de ex-vriend), maar dat is zeer onwaarschijnlijk dat die schuldbemiddelaar dat zal doen, en ik zou het ook erg onwaarschijnlijk vinden dat de rechter opheffing van de bemiddelling toe zou kennen om deze reden.

Ik zou u wel aanraden om ook (eerst) met dit probleem bij de wetswinkel (google it) langs te gaan en concrete informatie te vragen. Daar kan u gratis advies inwinnen van een advocaat. U zal daar een afspraak krijgen, meestal na de uren op een weekdag, en ik kan u garanderen dat u niet de enige zal zijn in de wachtzaal die daar over schuldbemiddelling komt praten.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2018 15:53

Schuldbemiddeling is niet hetzelfde als een collectieve schuldenregeling. Als de TS het over het laatste heeft, sluit ik me aan bij wat hierboven gezegd is.

Maar als het enkel om schuldbemiddeling gaat, dan kan de schuldbemiddelaar hoogstens aan de schuldeiser een regeling vragen. De schuldeiser hoeft hier niet meer akkoord te gaan als hij dit niet wil. Dus of er echt een vermindering van het terug te betalen totaalbedrag in zit in dat geval, durf ik sterk te betwijfelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”