Werkloze en student gaan samenwonen

denandere
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Werkloze en student gaan samenwonen

#1 , 29 aug 2018 23:59

Ik ben voltijdse hogeschoolstudent, met een vrijstelling om werk te zoeken op de arbeidsmarkt. Ik krijg een uitkering tijdens mijn studie.
Mijn geplande huisgenoot is een voltijds hogeschoolstudent. We zijn momenteel beide gedomicilieerd bij onze ouders maar zijn van plan samen te gaan wonen.
Ik wil mijn domicilie verplaatsen naar mijn nieuw adres, dan wordt ik beschouwd als alleenstaand en is mijn uitkering groter.
Hij wil zijn domicilie thuis laten, eventueel het nieuw appartement als kot laten beschouwen zodat hij een grotere studietoelage zal krijgen.

De gewenste situatie is dan dat we beide huren, liefst beide ook het contract ondertekenen, ik alleenstaand beschouwd wordt en hij beschouwd wordt als kotstudent.

Is het mogelijk om een dergelijk contract op te stellen? Zoja, hoe ziet deze constructie er uit en welke stappen kan ik hier voor volgen?
Is het omdat we beide een huurcontract ondertekenen dat we beschouwd worden als feitelijk samenwonend?
Welke invloed heeft het samenwonen op mijn uitkering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 30 aug 2018 09:35

Als jullie huishoudens niet gescheiden zijn (bv. keuken, badkamer), dan lijkt het mij heel moeilijk vol te houden dat u alleenstaand bent.
"sowieso" schrijf je zo.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 30 aug 2018 10:00