Werkloze en student gaan samenwonen

denandere
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Werkloze en student gaan samenwonen

#1 , 29 aug 2018 23:59

Ik ben voltijdse hogeschoolstudent, met een vrijstelling om werk te zoeken op de arbeidsmarkt. Ik krijg een uitkering tijdens mijn studie.
Mijn geplande huisgenoot is een voltijds hogeschoolstudent. We zijn momenteel beide gedomicilieerd bij onze ouders maar zijn van plan samen te gaan wonen.
Ik wil mijn domicilie verplaatsen naar mijn nieuw adres, dan wordt ik beschouwd als alleenstaand en is mijn uitkering groter.
Hij wil zijn domicilie thuis laten, eventueel het nieuw appartement als kot laten beschouwen zodat hij een grotere studietoelage zal krijgen.

De gewenste situatie is dan dat we beide huren, liefst beide ook het contract ondertekenen, ik alleenstaand beschouwd wordt en hij beschouwd wordt als kotstudent.

Is het mogelijk om een dergelijk contract op te stellen? Zoja, hoe ziet deze constructie er uit en welke stappen kan ik hier voor volgen?
Is het omdat we beide een huurcontract ondertekenen dat we beschouwd worden als feitelijk samenwonend?
Welke invloed heeft het samenwonen op mijn uitkering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 30 aug 2018 09:35

Als jullie huishoudens niet gescheiden zijn (bv. keuken, badkamer), dan lijkt het mij heel moeilijk vol te houden dat u alleenstaand bent.
"sowieso" schrijf je zo.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 30 aug 2018 10:00

Het is heel eenvoudig: jullie kunnnen in deze confirguratie ,niet als samenwonend beschouwd worden: omdat jij je domicilieert op je appartement en de persoon die op "kot" komt bij jou is nog gedomicilieerd en dus wettelijk afhankelijk bij zijn ouders. Dat jullie samen een appartement huren waar maar 1 persoon zich domicileert is ook perfect mogelijk. Een student kan perfect gedomicileerd zijn op zijn ouderlijk adres en het merendeel van de tijd op een ander adres verblijven. en dat mag een gewoon appertement zijn. De situatie verandert wanneer je collega afstudeert en zich ook op dat adres wil domicileren dan zou het kunnen dat jullie als samenwonend worden beschouwd.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 30 aug 2018 11:13

inderdaad, maar daar is al anders over geoordeeld (Oudenaarde geloof ik) voor mensen die gewoon "kostendelend-samen- huizen" . Wellicht is dat voor jullie een haalbare optie? Wel pas vanaf dat jullie beiden afgestudeerd zijn.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”