Nieuwe wetgeving scheiding van goederen

Liez25
Topic Starter
Berichten: 27

Nieuwe wetgeving scheiding van goederen

#1 , 28 aug 2018 13:30

Beste;

Kreeg zonet berichtje van de notaris dat de nieuwe wetgeving die vanaf 1 september van kracht gaat impact heeft op ons contract (huwelijk zal plaatsvinden in oktober). We hebben 21 september een afspraak maar wilde in tussentijd al eens bekijken wat voor ons de gevolgen zijn.

Situatie: beiden in loondienst en zelfstandig bijberoep met de bedoeling dit op termijn uit te bouwen. Vandaar lead optie scheiding van goederen- teneinde elkaar te kunnen beschermen.
Gezinswoning behoort enkel mij toe - aangekocht dus vóór het huwelijk (en de relatie)
Mijn vriend heeft een kind uit vorige relatie; ikzelf heb (nog) geen kinderen.

Ik wilde graag mijn woning inbrengen in een beperkte gemeenschap maar besloot dit voorlopig niet te doen owv zijn dochter. Het zou immers wringen moest hij eerst overlijden met haar te moeten discussieren over onze woning.
Nu leest ik echter volgende passage:

Zo zal onder het nieuwe recht de langstlevende echtgenoot de volle eigendom erven van de goederen die werden verkregen tijdens het huwelijk en dit ongeacht het huwelijksvermogensstelsel waaronder de echtgenoten gehuwd waren. In het huidige recht verkrijgt de langstlevende enkel de volle eigendom van de goederen die toebehoorden tot het gemeenschappelijk vermogen. Het eigen vermogen van de eerststervende komt enkel in vruchtgebruik toe aan de langstlevende.

Wil dit dan zeggen dat zijn deel; als hij eerst overlijdt; wel volledig naar mij gaat?
Omgekeerd vrees ik dat de woning nog steeds naar mijn erfgenamen (ouders) zou gaan gezien dit goed vóór het huwelijk verkregen werd - en ik dus best een testament hiervoor opmaak. Correct?

Alvast bedankt voor jullie input!
Groetjes

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding