Vriendin fiscaal ten laste

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

Vriendin fiscaal ten laste

#1 , 27 aug 2018 21:08

Mijn vriendin en ik zijn op dit moment feitelijk samenwonend. We wonen in een huis dat we samen 2j geleden gekocht hebben.

Aangezien zij in september voltijds gaat studeren, zal zij ten laste van mij vallen. Hierdoor zou ik wat meer info willen aangaande de nieuwe fiscale situatie ten gevolge van deze (tijdelijke) carrièrewijziging. Ze is nog wel van plan om als jobstudent bij te verdienen.

Dan gaan er bij mij enkele vragen rijzen. Ik denk bv. aan de toepassing van de huwelijksquotiënt, de voorwaarden hiervan, wat is fiscaal beter: feitelijk of wettelijk samenwonend, wijzigingen in de belastingaangifte enz.

Al onze uitgaven zijn 50/50 verdeeld (muv van privéuitgaven zoals kledij). Bij toepassing vd huwelijkquotiënt, wordt mijn verkregen belastingsvoordeel hieruit gestort op haar rekening of het mijne?
Ze mag max. 30% van het totale gezinsinkomen verdienen, gaat dit over bruto of nettoinkomsten?

Belangrijke nota: onze gezamelijke eigendom (huis en inbreng daarvan) én erfenis (testament) is reeds beschreven bij notaris.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding