Vennootschap en huwelijk

surma
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vennootschap en huwelijk

#1 , 27 aug 2018 13:34

Beste,

Ik ben op dit moment bezig met mijn scriptie over het nieuwe huwelijksvermogensstelsel dat sinds 1 januari 2018 geldt in Nederland, namelijk de beperkte gemeenschap van goederen. Het is een rechtsvergelijkend onderzoek met Belgie, vandaar dat ik mijn vraag graag hier zou willen stellen.

In grote lijnen is de beperkte gemeenschap vergelijkbaar met het wettelijke stelsel uit Belgie. Alles van voor het huwelijk en alle erfenissen en schenkingen blijven eigen en worden niet gemeenschappelijk. Echter is er een nieuwe wetsartikel toegevoegd welke tot veel kritiek heeft geleid, namelijk art. 1:95a BW:

Om te voorkomen dat het resultaat van de onderneming van een van de echtgenoten buiten de gemeenschap valt bepaalt artikel 1:95a (nieuw) BW:
1. Indien een onderneming buiten de gemeenschap valt, komt ten bate van de gemeenschap een redelijke vergoeding voor de kennis, vaardigheden en arbeid die een echtgenoot ten behoeve van die onderneming heeft aangewend, voor zover een dergelijke vergoeding niet al op andere wijze ten bate van beide echtgenoten komt of is gekomen.
2.Ook indien een onderneming op naam en voor rekening van een personenvennootschap of een rechtspersoon wordt uitgeoefend, de gerechtigdheid tot die personenvennootschap of rechtspersoon buiten de gemeenschap valt en de echtgenoot die daartoe is gerechtigd, in overwegende mate bij machte is te bepalen dat de winsten van die onderneming hem rechtstreeks of middellijk ten goede komen, komt ten bate van de gemeenschap een redelijke vergoeding voor de kennis, vaardigheden en arbeid die een echtgenoot ten behoeve van die onderneming heeft aangewend, voor zover een dergelijke vergoeding niet al op andere wijze ten bate van beide echtgenoten komt of is gekomen.


Dit betekent dus dat wanneer een onderneming wordt gestart voor het huwelijk, er tijdens het huwelijk (naast de loon die de ondernemer aan zichzelf uitkeert) ook een redelijke vergoeding is verschuldigd aan de gemeenschap. Het kan namelijk zijn dat de echtgenoot veel arbeid pleegt en de onderneming groeit, terwijl hij zichzelf weinig uitbetaald (en winsten reserveert) om te voorkomen dat de gemeenschap meeprofiteert.

Mijn vraag is: Bestaat er een soortgelijke regeling in Belgie? Zo ja, waar staat deze in de wet?
Zo nee, wat gebeurt er indien er al een onderneming bestaat voor aanvang van het huwelijk. Dient de ondernemer-echtgenoot een bedrag uit te keren aan de gemeenschap/andere echtgenoot? Bestaat hier jurisprudentie over?

Alvast bedankt voor uw hulp. Mocht mijn verhaal onduidelijk zijn, dan verduidelijk ik het graag.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding