Wat hebben ouders nog over mij te zeggen als ik 18 ben?

Obthomas
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Wat hebben ouders nog over mij te zeggen als ik 18 ben?

#1 , 25 aug 2018 22:04

Beste lezer

Binnen 3 maand word ik 18 jaar. Het is zo dat ik al jaren uitkijk naar mijn 18de verjaardag zodat ik eindelijk een loodjesgeweer kan kopen. Dit mag niet van mijn ouders omdat ze vinden dat het gevaarlijk is, ook zeggen ze dat als ik iets stoms doe met het ding dat zij er dan aansprakelijk voor worden gesteld tot ik 25 jaar ben (voor kosten opdraaien,...). Ik heb ze rustig uitgelegd dat als ik 18 word, ik het toch gewoon zal kopen omdat het dan volledig legaal is om een luchtbuks te bezitten en om het te gebruiken op eigen grond (mits het niet zichtbaar is vanop de openbare weg en als het geen gevaar vormt voor dieren/ mensen). Vroeger heeft mijn vader ook een buks gekocht en mijn moeder heeft dat dan naar de politie gevoerd. Ze zegt dat ze bij mijn buks (van 500+ euro) hetzelfde zal doen.

Mag zij mijn zelfbetaalde luchtbuks afnemen en weggeven zonder mijn toestemming als ik 18+ jaar ben?

Alvast bedankt, Thomas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 26 aug 2018 00:06

In principe ben je inderdaad handelsbekwaam op je 18e en ka je dus aankopen doen, beslissingen nemen etc. Maar er is wel een belangrijk detail dat je niet over het hoofd mag zien. Je woont bij je moeder en daar gelden ook wel interne huisregels die zij gerust mag opleggen als ze niet té gek zijn of je persoonlijke integriteit benadelen (bijvoorbeeld voor middernacht thuis zijn en op zondag draag je een das in huis...) Dat wil onder meer zeggen dat zij gerust mag bepalen dat een soortgelijk wapen niet in huis of de tuin komt en al helemaal niet schieten in haar tuin. Dat kan ze je echt verbieden. Ze vertelt je vooraf dat ze dat niet in haar huis wenst, dus je bent verwittigd. Als je persé zo'n wapen wil, bekijk dan of je ergens een ruimte kan huren waar het wel kan of ga alleen wonen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2018 08:10

Als je zeer graag zou schieten met een luchtbuks, wel ga naar een schietclub van luchtbuks, en daar ga je een opleiding krijgen en na enige tijd mag je mee doen aan wedstrijden, dit is een zeer mooie hobby, in de eerste maanden mag je met het wapen schieten van de club, en tegen dan is je moeder bijgedraaid.

En lees nog eens goed wat eylis schreef zolang je bij je ouders woont moet je leven naar hun huisregels ook al bent 40 jaar, en je moeder kan een wapen verbieden, desnoods via de politie, als je een echt wapen later zou kopen dan moet je ouders als je daar nog woont, de schriftelijke toestemming geven dat je een wapen in huis mag nemen, van een luchtbuks zal dit wel niet zo zijn, ik ben 73 jaar en ik woon bij mijn zoon van 51 jaar en ik heb bij de politie een papier ondertekend dat hij meerdere wapens heeft, en ze volgens de wet behandeld en bewaard..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Obthomas
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2018 15:01

Een schietclub is geen optie omdat ze dat ook niet wil, ookal zou ik het lidgeld zelf betalen. Alles wat met wapens te maken heeft mag ik niet hebben/ aan meedoen. Een ruimte/ veld huren om in te gaan schieten is zeer duur. We hebben een grote tuin waar ik zonder gevaar voor anderen, zonder geluidsoverlast, zonder inkijk van de openbare weg perfect kan schieten. Ook ben ik helemaal niets slechts van plan met het wapen, het is puur voor de lol. Bedankt voor de reactie, ik zal een andere (legale) plaats zoeken om te gaan schieten.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 26 aug 2018 15:13

Lid worden van een schietclub beslis je in principe zelf als meerderjarige op voorwaarde dat je dat materiaal niet thuis bewaart. De financiën hiervoor kan je zelf verdienen door een studentenjob te aanvaarden. Op dat ogenblik kunnen je ouders daar geen restricties meer voor opleggen: want dit gaat over je persoonlijke vrijheid. Vertel haar rustig dat je in haar woning inderdaad moet houden aan haar regels en voorwaarden, maar dat je vanaf je 18e wettelijk meerderjarig bent en zelf mag belissen om contracten af te sluiten. Dat je lidmaatschap aan de schietclub, zolang je daar thuis niets van meebrengt een totaal legitieme bezigheid is, dat ze je niet kan verbieden omdat het buitenshuis gebeurt. Meldt haar dat ze gerust bij de politie of een juridisch deskundige kan informleren of het klopt wat je zegt.

tira00
Berichten: 929

#6 , 26 aug 2018 19:12

We hebben een grote tuin waar ik zonder gevaar voor anderen, zonder geluidsoverlast, zonder inkijk van de openbare weg perfect kan schieten.
Je ouders hebben een grote tuin bedoel je zeker.
HUN tuin.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 aug 2018 19:40

Als je naar een schiet club gaat daar over heeft je moeder niks te zegen, en je lidgeld krijg je voor een deel terug bij het ziekenfonds, bij sommige krijg je 75€ als je naar een sportclub gaat, en een schietclub is sport, zelfs olympische discipline
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 26 aug 2018 19:55

Zoek ook een plaats om het wapen te bewaren, dat mag ze eveneens verbieden in haar huis.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 aug 2018 20:11

In alle schietclubs hebben ze een paar wapens die je mag gebruiken, zodat je er voorlopig geen moet kopen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Obthomas
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 aug 2018 10:03

We hebben een grote tuin waar ik zonder gevaar voor anderen, zonder geluidsoverlast, zonder inkijk van de openbare weg perfect kan schieten.
Je ouders hebben een grote tuin bedoel je zeker.
HUN tuin.
HUN grotz tuin die IK volledig onderhoud, planten snoeien, gras maaien, onkruid trekken, hondenuitwerpselen opruimen, terras kuisen, meubels kuisen, binnenshuis alles repareren, installeren, dieren onderhouden ( zijn niet mijn dieren), koken, ik doe eigenlijk alles behalve kuisen binnenshuis. Telt dit dan voor niets? Waarschijnlijk niet nee, maar voor mij telt dat wel.
Laatst gewijzigd door Obthomas op 27 aug 2018 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 27 aug 2018 10:09

We hebben een grote tuin waar ik zonder gevaar voor anderen, zonder geluidsoverlast, zonder inkijk van de openbare weg perfect kan schieten.
Je ouders hebben een grote tuin bedoel je zeker.
HUN tuin.
HUN grotz tuin die IK volledig onderhoud, planten snoeien, gras maaien, onkruid trekken, hondenuitwerpselen opruimen, terras kuisen, meubels kuisen, binnenshuis alles repareren, installeren. Telt dit dan voor niets? Waarschijnlijk niet nee, maar voor mij telt dat wel.
Dat telt zeker voor iets, maar als de voorwaarden u niet aanstaan, zoekt u toch gewoon zelf iets anders?

katwezel
Berichten: 375

#12 , 27 aug 2018 10:21

Best effe info nemen of die luchtbuks niet te krachtig is (500€ zal waarschijnlijk een zwaar model zijn) mogelijks verboden in belgie
Los daarvan bepalen je ouders of er wel of geen wapens in huis mogen zijn , zij bepalen de huisregels

Jabbe
Berichten: 586

#13 , 27 aug 2018 16:54

Dit mag niet van mijn ouders omdat ze vinden dat het gevaarlijk is, ook zeggen ze dat als ik iets stoms doe met het ding dat zij er dan aansprakelijk voor worden gesteld tot ik 25 jaar ben (voor kosten opdraaien
De ouders hebben hun principes vooropgesteld en ze vinden dat dat moet gerespecteerd worden.
Als dat niet kan, zal er een uitweg buitenshuis moeten gevonden worden.

Vanaf 18 jaar is een ouder niet langer burgerlijk aansprakelijk voor zijn kind.
De jongere zal dan zelf de gevolgen moeten dragen wanneer hij derden schade berokkent, met opzet of per ongeluk.

Franciscus
Berichten: 38592

#14 , 27 aug 2018 18:16

Bottomline.
U hebt evenmin een huurcontract met uw ouders.
Ik weet niet of u een vergoeding betaald ..wettelijk is het dus een bezetting ten bede.
Als u zich niet houdt aan de huisregels dan kunnen uw ouders naar de vrederechter stappen na u aangetekend in gebreke gesteld te hebben om u binnen X tijd te laten uitdrijven.
Is een luchtkarabijntje dat waard?

En gezien karabijn bij hen in de woning staat kan het beschouwd worden als hun eigendom net zoals al de rest van wat er staat.
Dus ja ze kunnen uw karabijn verwijderen.

Obthomas
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 aug 2018 10:37

Best effe info nemen of die luchtbuks niet te krachtig is (500€ zal waarschijnlijk een zwaar model zijn) mogelijks verboden in belgie
Los daarvan bepalen je ouders of er wel of geen wapens in huis mogen zijn , zij bepalen de huisregels
Korte wapens mogen een maximum energie hebben van 7.5 joule, bij lange wapens word er niets gezegd over de maximum toegelaten kracht, dus kunnen we ervanuit gaan dat hier dan ook geen maximale toegelaten kracht op staat. Mijn buks is een lang wapen, daardoor perfect legaal mits het gekocht word als ik 18 jaar ben, ik het veilig behandel,...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”