studiebeurs

kattyreyns
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

studiebeurs

#1 , 16 aug 2018 08:33

Ik ben feitelijk samenwonend met mijn vriend, wij hebben een gemeenschappelijk kind. Ik heb 2 kinderen uit vorige relatie, zij hebben mijn achternaam (niet erkend door natuurlijke vader). Ik kan voor mijn oudste zoon geen studiebeurs krijgen daar het loon van mij en mijn vriend worden samengeteld en we een gemeenschappelijk kind hebben. Ik en mijn vriend wonen op hetzelfde adres alsook mijn kinderen, maar mijn vriend heeft toch geen natuurlijke band met mijn kinderen? Zijn er andere mogelijkheden om toch een studiebeurs te ontvangen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 16 aug 2018 09:24

Neen, dat is inderdaad een vervelende voorwaarde voor studiebeurzen. Of men alimentatie krijgt voor de kinderen, wordt niet in rekening genomen om het inkomen te bepalen, maar wel met welke loontrekkende men op hetzelfde adres is gedomicilieerd. Veel personen hebben daar mee te kampen. Even toch de juridische puntjes op de i: een natuurlijk band heeft uw partner (hopelijk) wel met uw kinderen; namelijk een gezinsgeralateerde band. Maar hij heeft géén wettelijke band of verantwoordelijkheden met uw kinderen. Wat uw kind zou kunnen doen is zelfstandig gaan wonen op zijn studie-adres (let op in niet alle steden kan dat op een kotadres) en zelf zijn kinderbijslag ontvangen. Hij kan dan ten persoonlijke titel zijn studiebeurs ontvangen. Maar hij staat dan wél op eigen benen.

kattyreyns
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 aug 2018 10:04

In hoeverre ben ik als ouder dan nog verantwoordelijk of moet ik voorzien in mijn onderhoudsplicht

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 16 aug 2018 10:51

Die vraag benader je als ouder uiteraard niet vanuit een wettelijk standpunt, maar vanuit een moreel standpunt. Als je kind zelfstandig gaat wonen (zich elders domicileert) en een studiebeurs + kinderbijslag krijgt is dat al een mooie steun om de studies te kunnen aanvatten. Maar als ouder probeer je toch je kind verder te helpen op dit parcours. Bereken de maandelijkse kosten voor voeding, energie, kleding en medische bijstand die je gemiddeld uitgeeft en geef dat rechtstreeks aan je kind.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 16 aug 2018 13:27

Als je maandelijks een vast bedrag stort aan een kind/ouder/familielid, om in hun levensonderhoud te helpen voorzien, is dat niet ook op een of andere manier aftrekbaar ?

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 16 aug 2018 13:47

Bijdrage rusthuis ouder wel (indien hulpbehoevend welteverstaan). Maar de kosten die een gezin maakt voor de opvoeding van de kinderen, eten en kleding niet!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 aug 2018 16:47

Beste

Indien een student zijn domicilie heeft apart van de ouders zijn de bijdragen van de ouders in het levensonderhoud en studiekosten aftrekbaar voor de ouders maar belastbaar bij het kind (meestal is dit gunstig omdat er een belastingvrije som is en omdat lage inkomens niet of zeer beperkt belast worden).

Ik ken families met een hoog inkomen waarvan de kinderen die in Leuven studeerden hun domicilie daar plaatsten om fiscale redenen.

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 16 aug 2018 18:51

Beste

Indien een student zijn domicilie heeft apart van de ouders zijn de bijdragen van de ouders in het levensonderhoud en studiekosten aftrekbaar voor de ouders maar belastbaar bij het kind (meestal is dit gunstig omdat er een belastingvrije som is en omdat lage inkomens niet of zeer beperkt belast worden).

Ik ken families met een hoog inkomen waarvan de kinderen die in Leuven studeerden hun domicilie daar plaatsten om fiscale redenen.
Vroeger vloog dit doch tegenwoordig weigeren studentensteden domiciliëring tenzij kan aangetoond worden dat de gezinsband duurzaam ontwricht is. t ontwricht Kind moet dan naar t ocmw steun gaan vragen die mogelijks bij de ouders gaan aankloppen om ze hun onderhoudsplicht te doen vervullen.

Veel/de meeste creatieve achterpoortjes van vroeger zijn gelukkig nu al lang afgesloten. We betalzn immers al belasting genoeg ;-)

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 16 aug 2018 19:03

Zonder geldige reden voor aparte domiciliëring gaat die fiscale vlieger niet (meer) op.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”