Aansprakelijkheid hypotheek

davevijgen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid hypotheek

#1 , 06 aug 2018 16:17

Mijn ex partner wil zich laten uitschrijven bij de gemeente. Ben ik nu helemaal alleen aansprakkelijk voor de hypotheek :shock:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 06 aug 2018 16:53

Beste

Het een heeft met het ander niets te maken. U heeft blijkbaar beiden een krediet aangegaan bij de bank. Als de partner mee optrad als medeschuldenaar blijft hij/zij medeschuldenaar ongeacht waar de woonplaats is. maar omkleed uw vraag wat ruimer want we kennen noch de situatie, noch voldoende gegevens om een gefundeerd antwoord te geven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2018 16:57

Mijn ex partner wil zich laten uitschrijven bij de gemeente. Ben ik nu helemaal alleen aansprakkelijk voor de hypotheek :shock:
Ten opzichte van de bank? Ja, als de bank dit wil... De bank kan ook het volledige bedrag bij uw ex gaan halen als ze dit wensen, maar als deze zich laat uitschrijven zal deze moeilijker berijkbaar zijn en is de kans groot dat de bank bij u komt aankloppen voor het volledige bedrag.

Maar u kan van uw ex partner wel eisen dat hij zijn / haar deel bijdraagt wat de afbetaling van de hypotheek betreft. Als uw ex partner bijvoorbeeld 50% eigenaar van de woning is, en jullie eigen inbreng was gelijk bij de aankoop van de woning, dan mag u gerust 50% van de afbetaling opeisen bij uw ex partner. Maar uw bank mag het volledige bedrag gerust bij u komen halen, als ze dat wensen.

Langs de andere kant kan uw ex ook eisen dat u hem / haar uitkoopt of als dit niet kan, dat de woning verkocht wordt en met de opbrengst de lening afbetaald wordt het het deel dat dan eventueel nog overschiet, verdeeld wordt onder jullie tweeën.

In het slechtste geval dekt de verkoop van de woning de afbetaling van de lening niet, en zal er toch nog een openstaande schuld zijn t.o.v. de bank...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 06 aug 2018 17:17

Bijkomende info is idd belangrijk. Wat staat er in de scheidingsovereenkomst? Hoelang gaat één en ander duren? Hoe wordt de betaling nu geregeld?
Als één partner moeilijk(er) berEIkbaar is, gaat de bank zich tot u alleen richten en moet jij van uw ex vorderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”