Plaatsen van partner onterecht in tehuis voor zijn geld

Myriam1968
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Plaatsen van partner onterecht in tehuis voor zijn geld

#1 , 31 jul 2018 12:29

Mijn welstellende papa is door zijn 2de vrouw na zijn val (nieuwe heup) rechtstreeks van ziekenhuis naar rusthuis gebracht. Ze bleef hem voorzien van wijn via flessen water. Waardoor hij zat werd en bleef. Als bewijs dat hij geplaatst moest worden. Ze heeft er alles aan gedaan om hem niet meer terug thuis te laten komen. Haar minnaar woont nu in zijn plaats. Ze heeft nu alles in handen. Ik zijn enigste dochter zie hem wegkwijnen. Wij geloofde haar leugens. Wij wisten van niks. Tot sinds kort. Mijn papa weet het gelukkig niet. Wat kan ik doen ? Hij hoort daar niet thuis. Zij zijn getrouwd met gemeenschap van goederen. Hoe krijg ik hem weer thuis ? Als hij dit weet, sterft hij van verdriet. Hij is echt niet gelukkig. niet te geloven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 31 jul 2018 13:06

Laat de wettelijk voorziene testen uitvoeren om te bepalen of iemand al of niet hulpbehoevend is.
Het is trouwens op grond van die testen dat iemand al of niet wordt toegelaten tot een rusthuis. Indien de testen vervalst zijn kan ook rusthuis in de problemen komen. Contacteer de huisarts. Die weet hoe dit aan te pakken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2018 13:24

Ze bleef hem voorzien van wijn via flessen water. Waardoor hij zat werd en bleef.
Hoe bedoel je dit? Je proeft toch het verschil tussen wijn en water?

Verder: uw vader kan niet tegen zijn wil opgenomen worden in een tehuis, als hij verder mentaal in orde is. Dus volg de raad op van Thomas Morus, zou ik zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 31 jul 2018 13:51

Bijkomend: partners zijn gehuwd onder wettelijk stelsel. Dus helft van de bezittingen van de gemeenschap behoren toe aan de echtgenote. Ook helft inkomsten.
Bovendien zal er een behoorlijk deel van de gemeenschappelijke inkomsten/bezittingen naar het rusthuis gaan.
Hoe hard het ook moge klinken: indien de rusthuisbewoner daar terecht thuishoort wegens dementie valt er niets te doen aan het "innemen" van zijn plaats door een andere geliefde.

Mogelijk dat TS terecht uit morele overwegingen oordeelt dat de wetgeving dienaangaande te libertair is, maar zo is het nu eenmaal.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8840

#5 , 31 jul 2018 14:23

Als uw vader mentaal in orde is, kan hij perfect met u bespreken hoe en waar hij wenst te verblijven. Als hij wenst thuis te blijven en hij is effectief welstellend, bekijkt u met hem samen de mogelijkheden om bvb. 3 maal in de week een sociale verpleegster te laten komen die helpt bij zijn persoonlijke en medische verzorging. Ook kan er een famililale helpster gevraagd worden die hem een paar maal per week helpt bij allerlei kleine boodschappen, huishoudelijke klusjes etc. Deze diensten werken in de meeste gemeenten goed samen, waardoor een hulvragende senior in de breedte gesteund en opgevolgd wordt. Merkt men iets eigenaardig in de thuissituatie, dan kan een persoon naar de keuze van de senior zelf (u bijvoorbeeld) op de hoogte gehouden worden van zaken die niet lopen zoals het hoort. Hijzelf kan nog steeds zijn ontslag vragen in het rusthuis als jullie deze seniorenondersteuning kunnen vastleggen hebben (je vader tekent zelf de nodige formulieren).en dan gaat hij gewoon naar huis terug. Bevindt zich daar een andere persoon. Dan moet die ophoepelen. Dit scenario onder voorbehoud dat je vader effectief mentaal wilsbekwaam is en de verwarde periode blijkbaar een gevolg is vanwege die toediening van alcohol. Nog een tip: senioren met een verminderde alertheid (begifase ouderdomsdementie) kunnen mits een goede sociale en medische ondersteuning (zie boven) zeker nog een tijd in hun vertrouwde omgeving blijven wonen.

Myriam1968
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 aug 2018 16:03

Dankjewel voor jullie reacties.
Natuurlijk proeft hij wijn ipv water, maar hij vindt dat niet erg omdat hij daar niet gelukkig is.
Een glaasje wijn doet zijn zorgen verdwijnen. Tja hoe meer hij er niet over hoeft te nadenken hoe beter.
Daar zitten tussen demente mensen die niet veel praten is echt niet leuk. Hij is de jongste van ze allemaal.
Hij zit daar ook doordat hij graag wat wijn dronk en dat gecombineerd met medicamenten ???
Reden genoeg om jou daar te zetten. Hij zit niet in een gesloten afdeling. Hij zou buiten mogen, hij zou op bezoek mogen gaan, maar zij houdt dat tegen. Met leugens van dat hij niet verzekerd is, ... Zij is zijne God. Nu de huisdokter heeft het hem ook al gezegd maar hij gelooft zijn vrouw. Ikzelf ben erg verschrokken, ik voel mij net in een film. Dat kan toch niet waar zijn ? Ze zijn 29 jaar samen ! Wie denkt daar nu aan ? Getrouwd of niet ? Hij hoort daar niet thuis. Ik zoek en vraag rond naar raad en info. Mijn vader moet daar niet wegkwijnen. Alleen alles te bewijzen maakt het moeilijk. Ik geloof in eerlijkheid en ik ga daarvoor. Trouwens ik ben ook nog eens enig kind. Mochten jullie nog raad hebben ? Altijd welkom. Groetjes Myriam

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 04 aug 2018 16:12

Persoonlijk vraag ik me af waarom een zorgcentrum iemand die niet dement is in afdeling dementen zou zetten???
Is dat wel zo ... dat kan snel gecontroleerd worden door zijn huisarts die u eens langs stuurt of door uw huisarts die eens meegaat.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 04 aug 2018 16:45

Nogmaals. Men wordt niet zomaar in een rusthuis geplaatst.
zie ondermeer: https://www.riziv.fgov.be/nl/profession ... T-CDV.aspx
en https://www.riziv.fgov.be/nl/profession ... t-cdv.aspx

De raad luidt:
U kunt uw vader bij u in huis nemen dan is alles opgelost.
Tenzij hij liever in het rusthuis blijft...aangezien hij niet dement is kan hij zelf kiezen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”