samenwonen in onevenredig deel

FréDes
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

samenwonen in onevenredig deel

#1 , 30 jul 2018 08:43

Goedemorgen,

Mijn vriendin en ik hebben besloten om samen te gaan wonen.
Beiden hebben we het goed gedaan in het leven waardoor er best wel wat kapitaal is.
Ik heb een groot huis in een mooie buurt en een leuke spaarrekening.
Zij heeft een recent huis dat tip top in orde is en een appartement aan zee dat ze verhuurt.

Alles op een rijtje gezet zou mijn huis verbouwen tot ons droomhuis de beste optie zijn. (waarde ongeveer 500.000€)
Zij zou haar huis verkopen en zich inkopen voor 50%
Gezien de verbouwing een aardige duit kost (300.000€) gaat er veel extra kapitaal inkruipen.
Met haar 50% inkoop zou ik een appartementje kopen als investering voor de toekomst.

Komt mijn vriendin plots af dat ze haar huis wil verhuren en zich maar wil engageren voor 20%...
Maw zou ik 600.000€ erin steken en zij slechts 200.000€.
Zij zou dus slechts 20% van alle kosten aan het huis betalen en van 2x huurinkomsten genieten terwijl ik met 80% van alle kosten zit en mijn kapitaal vast staat.

Haar argument is dat ik beter mijn kost verdien en een mooiere spaarrekening heb.

Ik voel me hier niet echt goed bij en lijkt me niet echt eerlijk of zie ik dit verkeerd?
Indien mijn gevoel klopt, zijn er dan nog opties/constructies om de oneerlijkheid weg te werken?

Met dank voor jullie hulp/visie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2018 10:02

Ik zie niet in wat er niet "eerlijk" is? Als zij zich wil engageren voor 20% en dan ook 20% eigenaar wordt, is dit toch perfect in orde? Niemand verplicht jou om er €600.000 in te steken. Hoeveel jullie samen willen investeren in de woning, moeten jullie samen beslissen, natuurlijk.

Frankly: jullie beseffen toch in wat voor luxepositie jullie beiden zitten? Zoveel geld en eigendommen, en dan er toch nog niet uitkomen wat de verbouwing van één woning betreft... Maar bon, het is jullie volste recht om daar niet akkoord over te gaan, maar dat is dan geen juridische kwestie, maar iets tussen jullie.

Dus kortom: als uw vriendin zich maar voor 20% wil engageren, en bijgevolg dan ook maar voor 20% eigenaar wordt van de woning, is dit correct. Dat ze daardoor andere eigendommen kan verhuren is misschien waar, maar niemand kan haar verplichten deze te verkopen als ze niet wil.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 30 jul 2018 12:36

"Met haar 50% inkoop zou ik een appartementje kopen als investering voor de toekomst."

Vermoedelijk is het niet kunnen doorgaan hiervan bij inkoop tbv slechts 20 percent de bron van teleurstelling van TS.
Inkopen voor 20 percent -of eender welke percentage- is helemaal geen probleem....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jul 2018 15:29

Als uw partner minder investeert in de woning, kan je dit perfect laten opnemen in de akte. Je bent dan bijvoorbeeld niet 50/50 eigenaar maar 80/20 of 60/40.

Hoe je dan de leningslast (als die er al is) zal verdelen onder beiden, dat beslis je dan zelf.

Ik ben niet voor 50% eigenaar van mijn woning, en toch betaal ik 50% van de leningslast. Kan je perfect overeen komen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”