Mijn inkomsten beschermen tegen ex van vriend / huwelijkscontract

SaskiaLee
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Mijn inkomsten beschermen tegen ex van vriend / huwelijkscontract

#1 , 25 jul 2018 16:44

Goedemiddag,

Mijn vriend en ik wonen reeds enkele jaren samen, en we hebben besloten te gaan trouwen.
Mijn vriend heeft reeds een kind uit een vorige relatie.
In het verleden heeft de moeder van het kind geprobeerd de alimentatie te verhogen door mijn inkomsten erin te betrekken. Dit hebben we kunnen afkaatsen met het argument dat ik geen betrokken partij ben.
Nu we gaan trouwen, willen we mijn inkomsten extra beschermen ondermeer door te trouwen onder het stelsel van scheiding van goederen. Is dit voldoende, of kunnen we ook nog iets extra laten plaatsen in ons huwelijkscontract?

In geval zijn ex in de toekomst het nogmaals wenst te proberen om de alimentatie te verhogen door mijn inkomsten te betrekken, kan ik het dan nog steeds afkaatsen met het argument dat ik geen betrokken partij ben? Kan ik dan eventueel ook weigeren dat onze gezamenlijke belastingsbrief gedeeld wordt, aangezien mijn financiële situatie daar ook op vermeld staat?

Graag jullie inbreng hieromtrent.

Mvg,
Saskia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
SaskiaLee
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jul 2018 13:27

Iemand?

eylis
Berichten: 8840

#3 , 27 jul 2018 14:27

U bent inderdaad geen betrokken partij. Wie dan ook kan dus nooit eisen dat u loonfiches en dergelijke voorlegt. Men kan dus niet natrekken wat uw inkomen is. OOk een rechter mag dat niet. Bij huwelijk is er natuurlijk de gemeenschappelijke belastingsfiche waaruit jullie beide inkomens kunnen blijken. In dat geval zou ik (als een advocaat, recher of wie dan ook) inzage vraagt in het inkomen van uw partner, enkel toestaan dat zijn loonfiches worden getoond of de belastingsfiche: waar dan alle gegevens mbt u onleesbaar gemaakt zijn. Want dat kan men niet eisen. Indien men toch probeert het "kostendelend samenwonen" aan te grijpen als een mogelijke factor tot verhoging van de alimentatie moet uw tegenargumentatie gewoon zijn dat het kostendelend wonen niet beoordeeld kan worden als een objectieve stabiele factor financiele verbetering. Immers: men kent uw financiele situatie niet (personen ten laste, zelf alimentatie verschuldigd enz) Het kostendelend wonen is niet persé goedkoper dan allenstaand wonen (grotere woning, meer kinderen, meer energie/nutsverbruik etc...) Trouwen met scheiding van goederen is misschien wel een goed idee.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”