Naam van Echtgenoot gebruiken.

Rox_120915
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Naam van Echtgenoot gebruiken.

#1 , 23 jul 2018 18:47

Beste,

Kan ik de naam van mijn man overnemen?
Niet op het ID maar op andere officieële documenten?

Ik bedoel vroeger werd er gesproken over Mevr. (naam echtgenoot) Meisjesnaam is je geboortenaam.
Mag ik de naam van mijn man voor alles gebruiken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2018 13:22

Neen. Het is niet omdat u trouwt, dat uw familienaam wijzigt. Op officiële documenten moet u de naam gebruiken die op uw eID staat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 24 jul 2018 13:33

Niet voor alles. In sommige gevallen mag het wel.

Art. 216 § 2. De ene echtgenoot mag in zijn beroepsbetrekkingen de naam van de andere alleen met diens instemming gebruiken.
De instemming kan alleen om gewichtige redenen worden ingetrokken. Tegen intrekking kan de echtgenoot opkomen bij de [1 familierechtbank]1.

Ook politici mogen zich verkiesbaar stellen onder de naam van hun echtgenoot.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jul 2018 13:37

Zelfs in die gevallen zal op officiële documenten de eigen naam moeten gebruikt worden. Ook al komt een politica op onder de naam van haar man, dan nog zal ze bij pakweg het afsluiten van een lening, haar eigen naam moeten gebruiken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 24 jul 2018 13:46

Dat spreekt vanzelf.
Telkens naar het RRN wordt gerefereerd is het automatisch de eigen familienaam van de persoon.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fons54
Berichten: 445

#6 , 24 jul 2018 19:24

Ben je zelf Belg? Dan niet.
Indien niet, kan je de wetgeving van je land volgen en bij huwelijk de familienaam van je partner overnemen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”