Ophouden van samenwonen

susreg
Topic Starter
Berichten: 17

Ophouden van samenwonen

#1 , 14 jul 2018 15:27

Geachte

Mijn dochter woont samen (feitelijk samenwonen) met haar vriend in een huis dat ze gezamenlijk hebben gekocht.
De aankoop van het huis is met een notaris gedaan. Bij de notaris werd er een akte opgesteld met als onderdeel “Beding van aanwas in vruchtgebruik met optie”.
Daaronder vind ik volgende paragraaf:
Indien het samenwonen ophoudt te bestaan en slechts één van de kopers het goed blijft bewonen, zal hij of zij aan de andere koper een bezettingsvergoeding moeten betalen gelijk aan de helft van de normale huurwaarde van het goed.

Wat wordt verstaan onder “Indien het samenwonen ophoudt”?


Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 jul 2018 15:34

Bij het einde van samenwoonst - één van de partners verlaat de woning - als één partner in het 'gezamenlijke' huis blijft wonen, moet die een halve huur betalen aan de ander.
Dit natuurlijk zolang het huis van beiden blijft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

susreg
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 14 jul 2018 21:24

Aan wanton:

Bedankt

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 14 jul 2018 23:09

Is het huis volledig afbetaald?

susreg
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 15 jul 2018 11:42

NEEN

eylis
Berichten: 8837

#6 , 15 jul 2018 12:28

Dan is het nog iets ingewikkelder dan dat: in dit geval betalen beiden samen nog steeds de woonlening af, maar krijgt de niet-inwonende eigenaar inderdaad maandelijks de helft van een huurwaarde van de woning uitbetaald door diegenen die er blijft wonen. Door de band komt dat uit op een nuloperatie voor de vertrekkende eigenaar. Maar er zijn nog andere vaste lasten die blijven lopen én samen betaald moeten worden: zoals daar zijn: belastingen (KI...) verzekeringen, en mogelijke herstellingen bij schade, sleet enz. Dat moet allemaal goed overwogen worden, want in de praktijk lopen dit soort scenario's na een tijdje mank omdat de financiele consequenties hiervan niet allemaal ingecalculeerd worden.

susreg
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 15 jul 2018 19:35

Dat kunnen inderdaad nog problemen worden.
Is een mogelijke oplossing dat beiden de woonst verlaten en gezamelijk de lening verder af betalen tot het huis is verkocht, eventueel door één partner.
Nog een andere vraag in verband met zelfde onderwerp:
Wat is een geldig bewijs van eigendom? Bv van een frigo:
Is dit het factuur van de frigo met een naam erop?
Of een rekeninguittreksel (rekeningnummer is van vader)?

Alvast bedankt aan iedereen voor de nuttige tips

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”