Hoe bewijzen dat spaar-geld als "eigen vermogen" telt?

W2018
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hoe bewijzen dat spaar-geld als "eigen vermogen" telt?

#1 , 14 jul 2018 14:37

Beste,

Bij huwelijk in het wettelijk stelsel las ik dat "eigen zijn alle goederen die men bezit vóór het huwelijk, bv. de auto van de ene echtgenoot, de gelden op zijn spaarrekening, de bouwgrond die hij aankocht vóór het huwelijk, enz."

Aan de andere kant, lag ik ook dat "tegoed van een bankrekening, op naam van een echtgenoot, niet tot zijn persoonlijke eigendom telt". De titularis van een bankrekening is voor de bankinstelling slechts een aanduiding wie over deze rekening vrij mag beschikken tijdens zijn leven. Voor echtgenoten gehuwd zonder huwelijkscontract of onder een gemeenschapsstelsel wordt vermoed dat de gelden van de bankrekening van de gemeenschap afhangen. In beide gevallen mag het tegenbewijs altijd geleverd worden bv. door aan te tonen dat het gaat om gelden die men reeds bezat van voor het huwelijk.

Mijn vraag: hoe kan men dan het (tegen)bewijs geven dat de gelden op de spaarrekening "eigen vermogen" zijn? Zeker aangezien bovenstaande uitleg dat ""tegoed van een bankrekening, op naam van een echtgenoot, niet tot zijn persoonlijke eigendom telt". Telt bv de datum van de rekening-afschriften (bv datum voor de huwelijksdatum), of moet dit dan nog extra in een contract opgemaakt worden bovenop het normaal huwelijk in het wettelijk stelsel?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 jul 2018 15:32

Als u vb. aan de hand van rekeninguittreksels het saldo kan bewijzen van een (spaar)rekening van voor uw huwelijk, wordt dit bedrag beschouwd als eigen vermogen.
Maar u kan dat in de loop van de tijd hebben gebruikt voor uitgaven ten persoonlijke titel, zoals kleding, auto, en derg. Eén en ander zal afhangen van de grootte van het bedrag.
Simpel gaat het evenwel niet worden, zeker niet als die som vermengd is geweest met de gemeenschappelijke tegoeden. Zo'n bedragen worden idd best afzonderlijk gehouden van de gemeenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

W2018
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2018 20:23

Ok duidelijk, bedankt voor uw hulp!

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”