Onderhoudsplicht

K1989
Topic Starter
Berichten: 7

Onderhoudsplicht

#1 , 09 jul 2018 21:40

Situatieschets:
Sinds geboorte van mijn dochter terug miniem contact met mijn vader (ongewild, maar ben te soft om hem de deur te wijzen)

Hij lijdt aan psychoses waardoor hij leeft van een invaliditeitsuitkering en van het OCMW tussenkomst geniet voor huisvesting. Vandaag OCMW gecontacteerd ivm die huisvesting na een eventuele gedwongen collocatie... maak ik daar blijkbaar slapende honden wakker ivm onderhoudsplicht (blijkbaar waren ze niet op de hoogte van enige kinderen?! Hoewel me dit vreemd lijkt). Nu af en toe mijn vader zien tot daar aan toe maar gaan bijdragen gaat me echt een brug te ver! Heeft in onze jeugdjaren amper naar ons omgekeken, slechts kort alimentatie betaald voor de rest kan onze moeder maar zien dat ze de eindjes aan elkaar kon knopen! Bovendien heeft hij zijn psychotische toestand zelf in de hand gewerkt (lees drank en drugs). Moet ik nu echt voor zo'n vader mijn eigen dochter dingen gaan ontzeggen om financieel bij te dragen?! Moest mijn moeder financieel tekort komen met alle plezier want ze heeft voor ons geknokt! Maar in deze situatie tart het toch de verbeelding en vind ik het allesbehalve rechtvaardig...hij heeft jaren zijn kat gestuurd! Dan verbreek ik nog liever dat beetje contact dat er is!

Kan bovendien het inkomen van mijn partner ook aangesproken worden? Wij zijn wettelijk samenwonend.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 09 jul 2018 21:51

Van wanneer was er met vader geen contact meer. Indien minderjarig veel kans tot slagen. Indien u meerderjarig was zal u dat moeten bewijzen dat hij jullie mishandeld heeft ook psychisch.
Ga desnoods eens naar een www.caw.be in uw omgeving... deze kunnen met alle info u meer info geven wat u kan en mag doen.

K1989
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 09 jul 2018 22:07

Beste, ouders zijn uit elkaar gegaan toen ik 6 jaar was. Vanaf mijn 9 jaar heel weinig contact enkel als hij eens zin had en ons niet vergat door zijn roes tot wanneer dit juist was geen idee (zal toch zeker tot mijn 19-20 geweest zijn in deze periode ook een 4-tal jaar abdoluut geen contact).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 05 aug 2018 20:11

Opletten met contacten wanneer al meerderjarig.
Een vriendin heeft meer dan 30 jaar haar vader niet meer gezien.
Edoch woonde op haar 18 nog thuis en pas enkele maanden daarna is vader het afgestapt.
Op haar 58 kreeg ze ook van het ocmw plots de melding dat hij was opgenomen in een zorgcentrum en dat er een bewindvoerder ging aangesteld worden.
Waar al zijn geld is gebleven was een directeur van een havenfirma met bonussen en tantièmes is niet geweten.
Maar plots was hij hulpbehoevend en moest zij bijpassen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”