Wettelijk stelsel - apart kopen

KD2018
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wettelijk stelsel - apart kopen

#1 , 09 jul 2018 11:17

Vraag:

Wij huwen 18/08/2018, en mijn appartement is net verkocht dat op mijn naam staat.
De gelden zullen dan ook op mijn privé rekening komen na het huwelijk, waarmee ik nadien terug iets anders koop.
Wij huwen gewoon via het wettelijke stelsel.

Kan dit nog, iets apart kopen als je gehuwd bent?

op wat moet ik letten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 09 jul 2018 15:00

Trouwen volgens het wettelijk stelsel impliceert scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten: wat je had blijft van jou doch alles wat binnenkomt is van elk de helft. Aktes moeten soor beiden ondertekend worden maar je kan wel laten noteren dat x€ door jou ingebracht werd. Wat je afbetaalt wordt door de gemeenschap afbetaald ook al ben je enige kostwinner. Bij verkoop mag je je (geïndexeerde) inbreng recuperen tenzij in de akte anders gestipuleerd doch het saldo is voor elk de helft.

Als je alleen wil kunnen kopen/verkopen moet je met scheiding van goederen trouwen (en moet jouw toekomstige daar mee instemmen natuurlijk)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 jul 2018 20:27

Die gelden van het appartement zijn van jou en blijven tot uw vermogen behoren. U kan die zelf gebruiken en jawel, ook een woonst kopen voor en door u alleen. Dit moet wel worden geakteerd als herbelegging van eigen tegoed.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”