Huwelijk algehele gemeenschap van goederen 2018

Lem
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huwelijk algehele gemeenschap van goederen 2018

#1 , 05 jul 2018 21:43

Hallo,

Ik heb een vrij ingewikkelde situatie waar ik graag advies over had.
Mijn partner en ik zijn 15 jaar samen (feitelijk samenwonend) en denken erover te trouwen, tot dusver niet zo ingewikkeld :D
Ik bezit een eigendom waarin ik een eigen zaak heb als eenmanszaak. Graag breng ik dit pand onder in de gemeenschap, als wij trouwen, zodat deze eigendom van ons beide wordt.
Hoe dient dit geregeld te worden en dienen hier dan notaris of successie-rechten door mijn partner op betaald te worden?

Groeten,

Lem

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 05 jul 2018 22:57

Best een akte laten opstellen bij de notaris.
Dit zal je enkel het opstelwerk kosten.

Wat wil je specifiek?
Het wettelijk stelsel (alles dat jullie tot nu toe hadden, blijft van jullie apart; na het huwelijk komt het in de gemeenschap; met als uitzondering het pand die je wilt toevoegen hieraan)?
Of een totale gemeenschap van goederen?

Lem
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2018 23:16

Bedankt voor je snelle reactie!

Voornamelijk dat het pand van ons beide wordt, zodat we dit samen kunnen bewonen en een verbouwingslening aangaan.
Dit kan momenteel niet samen, omdat mijn partner geen eigenaar is.

Moet mijn partner hiervoor successierechten betalen op het pand (deels) of kan dit volgens het huwelijkscontract gewoon van ons beide worden?
Totale gemeenschap van goederen is volgens mij fiscaal niet voordelig door mijn zelfstandige statuut.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 06 jul 2018 10:58

Ik zou niet kiezen voor 'algemene gemeenschap'. Kies voor het wettelijk stelsel. Daar kan je wel bepalen welke goederen in de gemeenschap komen en desnoods welke niet. Scheiding van goederen kan zelfs, met gemeenschap van de woning. Er zijn geen registratiekosten of zo te betalen, enkel een beperkt inschrijvingsrecht.
Bespreek uw concrete toestand met uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”