Kunnen ze mij zomaar de deur wijzen?

Dochter van..
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kunnen ze mij zomaar de deur wijzen?

#1 , 04 jul 2018 22:57

Beste,
Ik ben 21 jaar, ik werk sins een kleine jaar.
Heb m’n rijbewijs eigenlijk alles wat ik echt moest hebben.
Nu thuis is het nooit echt altijd soepel verlopen, m’n moeder heeft altijd tijdens ruzies last van losse handjes ( om het zomaar te noemen ) nu het is niet de eerste keer m’n zus is zo al 2 jaar geleden weggelopen van huis, wegens de situatie en woont nu op dr zelf zonder diploma etc.
Nu gisteren is het dan ook bij mij uit de hand gelopen over echt de kleinste dingen ze is begonnen met slaan helaas. Nu ik was het dit keer echt zo beu, dat ik mezelf verdedigd heb en haar ( niet zo netjes ) maar wel terug geslagen heb. Nu wil ze dat ik morgen eigenlijk m’n spullen pak en het huis verlaat. Omdat ik trots op mezelf moest zijn omdat ik m’n eigen moeder heb geslagen ( ze draaid volledig de rollen om ) nu mijn vraag was ze kan me toch niet zomaar op straat zetten ? Waar moet ik heen ? I.v.m m’n werk? Ik betaal elke maand een vast bedrag thuis. Alstublieft iemand raad of tips? Ze kan me dat toch niet maken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 04 jul 2018 23:00

Als ze u gedwongen op straat wil zetten, dan zal ze eerst een vonnis moeten bekomen om u uit huis te laten zetten. Zolang u daar bent gedomicilieerd heeft u toegang tot de woning, desnoods met behulp van een slotenmaker en eventueel de politie.

Slagen en verwondingen blijft natuurlijk wel een misdrijf. Bij intrafamiliaal geweld kunnen er al eens versneld voorlopige maatregelen worden genomen, zoals u de toegang tot de woning ontzeggen als de situatie door het parket als zeer acuut wordt beschouwd.
"sowieso" schrijf je zo.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 04 jul 2018 23:04

1) Ze kan je niet op straat zetten. Daarvoor moet ze de rechtbank passeren.
Moest ze je op de 1 of andere manier de toegang ontzeggen (ander slot, of diefstal van sleutel) kun je de slotenmaker (én politie) bellen en terug binnen gaan in je woonst.

2) Aangezien je een vaste job hebt: tijd om een huurhuis te zoeken, voldoende voor 1 persoon.
Misschien niet de beste oplossing om een som spaargeld te kunnen hebben, maar in deze wellicht beter dan thuis te blijven?
Al zal dit niet van vandaag op morgen geregeld zijn, maar zie punt 1: je kan gewoon 'thuis' blijven wonen voorlopig.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 04 jul 2018 23:14

Maar zorg dat de meeste zaken - papieren en zaken die je niet kwijt wil zo vlug mogelijk daar weg zijn.

Ik raad u ook aan eens samen met uw zus naar de dienst slachtofferzorg (SLAZO) van uw lokale politie te gaan voor een gesprek.
Mogelijk kunnen /zullen die u doorverwijzen naar de interventie /wacht om een PV op te stellen over de feiten met u en de feiten van uw zus.

Ook naar een nabijgelegen www.caw.be.
Intra Familiaal Geweld staat hoog op het lijstje bij de parketten.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 jul 2018 09:13

Kan je niet intrekken bij uw zus, die al alleen woont?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”