18 jaar & ik wil het huis uit.

Sarah0812
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

18 jaar & ik wil het huis uit.

#1 , 25 jun 2018 12:21

Ik ben een meisje van 18 & ik wil het huis uit. Mijn thuissituatie is niet zoals het moet zijn. Met mijn stiefvader heb ik totaal geen band. Mijn moeder gebruikt me alleen maar als haar slaafje. Iedere keer ik een relatie heb gaat dit in het begin goed maar als ze merkt dat het te serieus word begint ze moeilijk te doen. Nu ben ik 4maand samen met mijn vriend & probeert ze hier ook weer tussen te komen. Als ik zeg dat ik uit huis ga dreigt ze ermee dat ik mijn kleine zus & kleine broers niet meer ga zien (wat ik dus niet geloof). Kan mijn moeder mij iets maken als ik tegen haar zeg dat ik vertrek en dit ook gewoon doe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jun 2018 15:17

Je bent meerderjarig. Op zich doe je wat je wilt. Maar dan zal je ook die verantwoordelijkheid moeten dragen en alle kosten zelf betalen. Kan je dit financiëel aan? Werk je momenteel?

Wat je jongere broertje en zusje betreft, kan je moeder hen perfect van jou afschermen als ze dat wil. Je zal dan gerechtelijke stappen moeten ondernemen om omgangsrecht te bekomen met hen (via de familierechtbank).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sarah0812
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2018 16:20

Je bent meerderjarig. Op zich doe je wat je wilt. Maar dan zal je ook die verantwoordelijkheid moeten dragen en alle kosten zelf betalen. Kan je dit financiëel aan? Werk je momenteel?

Wat je jongere broertje en zusje betreft, kan je moeder hen perfect van jou afschermen als ze dat wil. Je zal dan gerechtelijke stappen moeten ondernemen om omgangsrecht te bekomen met hen (via de familierechtbank).
Momenteel werk ik niet maar ik kan wel bij mijn vriend terecht. Ik ga nog naar school maar zou in het weekend gaan werken en na mijn schooluren zodat dit toch een beetje haalbaar blijft.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2018 16:29

Denk daar toch maar eens goed over na. Studeren, werken en een deel van het huishouden doen. Het is geen evidente combinatie. Als het spaak loopt tussen je vriend en jij, wat dan? Met een studentenjob ga je echt geen huur betalen, hoor.

Moest ik van jou zijn, ik zou de confrontatie thuis zoveel mogelijk vermijden, en proberen eerst mijn studies af te maken en een job te zoeken terwijl je nog thuis woont. Op die manier ben je daarna ook funanciëel onafhankelijk. Maak nu geen overhaaste keuzes waar je later misschien dik spijt van zal hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sarah0812
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2018 16:51

Denk daar toch maar eens goed over na. Studeren, werken en een deel van het huishouden doen. Het is geen evidente combinatie. Als het spaak loopt tussen je vriend en jij, wat dan? Met een studentenjob ga je echt geen huur betalen, hoor.

Moest ik van jou zijn, ik zou de confrontatie thuis zoveel mogelijk vermijden, en proberen eerst mijn studies af te maken en een job te zoeken terwijl je nog thuis woont. Op die manier ben je daarna ook funanciëel onafhankelijk. Maak nu geen overhaaste keuzes waar je later misschien dik spijt van zal hebben.
Ik denk hier al heel lang over na & ik heb me al lang laten tegenhouden. Maar nu is het mij te veel. Het zal niet makkelijk zijn maar ik heb het er allemaal wel voor over. & ik heb nog opties voor moest het misgaan tussen mij en mijn vriend.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 25 jun 2018 21:18

Ga eerst een praten met een diens http://www.jac.be of een http://www.caw.be in uw omgeving.
Mogelijk zullen die u daarna naar sociale dienst OCMW sturen.
Als u ingeschreven staat bij vriend en zijn ouders kan u zelf uw kindergeld ontvangen.
OCMW kan beslissen dat u recht hebt op een soort van leefgeld dat zevan uw moeder kunnen terugvorderen of rechtbank kan u onderhoudsgeld + kosten studies toewijzen..

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”