Vriendin vertrekt na & maanden samenwonen

DanielsWesley
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

Vriendin vertrekt na & maanden samenwonen

#1 , 03 jun 2018 14:22

Beste ,

Ikzelf ben een vader met 3 kinderen en ging in December 2017 samenwonen in een nieuwbouwwoning met mijn vriendin met ook 3 kinderen.
We tekenden een contract van 1-3-6-9 en een huurprijs van 1000 euro werd overeen gekomen. We betaalden op een aparte rekening 3000 euro borg en we waren vertrokken. Gisteren komt ze echter thuis en verteld me dat ze ergens anders een woning heeft gevonden en een huurcontract heeft ondertekend. Vrijdag vertrekt ze als alles meezit . Ze kon het niet meer aan...

De vraag.

Ze wil nu haar helft van de huurwaarborg terug en ze wil niet op 2 plaatsen huur betalen dus hier wil ze ook niets meer betalen. De huisbaas gecontacteerd en die verzekerde me dat ze een nieuw contract zouden opmaken op mijn naam en de borg dat moesten we onderling maar regelen .

Wat is de juiste manier van handelen voor mij want pleegt ze geen contractbreuk door nu op te zeggen ?

Ik hoor het graag en dank u alvast voor u antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 03 jun 2018 18:57

Wettelijk heeft ze een contract ondertekend en moet dat ook uitzitten.
Gezien in eerste jaar is er een opzegperiode van drie maanden en een schadevergoeding van drie maanden. Die schadevergoeding is voor de eigenaar.
De opzegtermijn is ook voor u. Dus op zijn minst moet ze nog drie maanden huur meebetalen.
Het contract is tussen de drie partijen die alle drie akkoord moeten gaan om het te wijzigen.

Edoch als u er niets op tegen hebt dat ze weggaat en u kan de huur blijven betalen kan u overeenkomen dat ze haar huurwaarborg schriftelijk aan u overdraagt in ruil voor de de die maanden nog te betalen 1/2 huur.

Ik hoop niet dat jullie gemene rekeningen hadden en feitelijk samenwonend waren.
Nu de huurwaarborg staat op drie namen bij de bank ...als dat zo blijft kan ze dus als u weggaat 1/2 van de huurwaarborg terugeisen. Mogelijk geeft dat op dat ogenblik wel een probleem. Dus best ineens bij de bank ook de huurwaarborg laten wijzigen en door u en verhuurder een nieuw laten opstellen of laten wijzigen.

Laat haar direct schrappen op uw adres ..bij gemeente en verwittig de wijkinspecteur dan kan deze direct komen zien dat ze inderdaad weg is.
Zorg dat u alle sleutels terug hebt en anders steekt u tijdelijk een nieuwe cilinder.

PS in principe is een huurwaarborg maar twee maanden. Drie maanden kan via de algemene wetgeving.

Eens lezen
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

DanielsWesley
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 jun 2018 20:08

Hartelijk dank dat is duidelijk ! Mvg

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2018 13:38

Wat me echter niet duidelijk is: is de huisbaas bereid om gewoon het contract te wijzigen? Zijnde: er hoeft geen opzeg gedaan te worden of schadevergoeding betaalt, en de huur wordt gewoon op naam van de TS gezet? Of wenst de huisbaas dat het eerdere contract opgezegd wordt met in achtneming van de opzegperiode en de schadevergoeding, om dan een nieuw contract te starten op enkel de naam van de TS?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”