Trouwen stelsel

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Trouwen stelsel

#1 , 26 mei 2018 08:19

Hallo allen,

Even een vraagje om te zien of ik alles goed begrijp:

Mijn partner en ik wonen al jaren wettelijk samen maar zouden toch willen trouwen, dit met het stelsel van algemene gemeenschap. Maar geldt dit echt voor ALLES?
Mijn partner heeft een woning (met lening) op zijn naam staan. Tevens hebben we ook een woning (met lening) op beide namen waar we in wonen.
De totale inbrengen zijn hetzelfde geweest (zijn spaargeld is in zijn eerste woning gegaan, ik heb al mijn spaargeld in onze gemeenschappelijke woning gestoken).
We hebben ook enkel nog gemeenschappelijke rekeningen. En als er een erfenis van één van beide ouders zou komen, willen we dit ook gemeenschappelijk.
Er zijn geen uitzonderingen in dit stelsel?
En het enige dat we moeten doen is, naast trouwen voor de wet, ook een contract opmaken bij notaris? Enig idee van de kostprijs (grof geschat?)
Nog tips?


Ter info: ik weet dat de huidige situatie momenteel voor mij 'gevaarlijk' is indien we uit elkaar zouden gaan omdat al mijn spaargeld in ons gemeenschappelijk huis zit terwijl ik geen eigenaar ben van de tweede woning.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 26 mei 2018 09:55

Enige uitzondering op het stelsel van algehele gemeenschap zijn de zaken die u voor uw beroep nodig hebt. Als u bijvoorbeeld zelfstandig truckchauffeur bent en u hebt een trekker, dan blijft die exclusief van u.
Zo is het me eertijds toch uitgelegd. (Ik ben ook in het stelsel van AG gehuwd, tussen haakjes).

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 26 mei 2018 10:04

Reken op een kleine duizend euro bij de notaris. De akte om zijn huis in de gemeenschap te brengen is de grootste kost.

Reclame

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2018 15:00

Beiden bedankt voor de antwoorden, dit is inderdaad de info die ik zocht !

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”