onderhoudsplicht wettelijk samenwonende

Fidel75
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

onderhoudsplicht wettelijk samenwonende

#1 , 25 mei 2018 17:23

Ik ben sinds 3 jaar feitelijk samenwonend en sinds 3 maanden wettelijk samenwonend met mijn vriend, die 4 kinderen heeft uit 2 vorige relaties (waarvan de 1ste een huwelijk). De kinderen verblijven allemaal bij hun mama en zijn dus niet ten laste van mijn vriend. Wel betaalt hij alimentatie. Ikzelf heb geen kinderen. Wij wonen momenteel in een appartement dat mij toebehoort, maar starten met de bouw van ons huis binnen enkele maanden. Nu verneem ik bij de notaris dat ik als wettelijk samenwonende, indien mijn partner zou te komen overlijden, ik voor de zorg van zijn 4 kinderen moet instaan. Voor iemand die bewust geen kinderen heeft genomen is het idee zelf al angstaanjagend... Voor 1 of 2 kinderen zou ik me niet zoveel zorgen maken, ook al heb ik geen affectieve band met de kinderen, maar 4.... Heeft iemand hier ervaring mee, kan dit vermeden worden op één of andere manier? Of tot hoever kunnen de moeders van zijn kinderen gaan om dit te eisen? Ik heb al gelezen dat het maximum tot het deel kan gaan dat de kinderen erven, maar wat dan met vruchtgebruik e.d. van langstlevende? Kunnen zij mij verplichten het huis te verkopen om zo te moeten instaan voor alimentatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 25 mei 2018 17:56

Vreemde opmerking van deze notaris. Want zelfs als u wettelijk gehuwd zou zijn met uw partner, dan nog heeft u totaal géén wettelijke band met zijn kinderen uit vorige relaties. U bent er dus financieel nooit verantwoordelijk voor. dus al helemaal niet voor de kinderen van een partner waarmee u wettelijk samenleeft. Het enige wat wél kan gevraagd worden (bij wettelijk huwelijk) dat u mee onderhoudsplichtig gesteld kan worden voor de schoonouders (ouders van uw partner). Maar (als ik me niet vergis) telt dit niet in geval van wettelijk samenwonen. Het zijn wettelijk uw schoonouders niet; Dus u moet zich geen zorgen maken. Toch best eens aan die notaris meedelen. Welke andere rariteiten vertelt hij misschien nog....

eylis
Berichten: 8837

#3 , 25 mei 2018 18:36

Ben je zeker dat de notaris het zo bedoelde? Want ik vermoed dat hij het volgende bedoelt: Natuurlijk is het huis van jullie beiden samen en zal de helft van het huis na het overlijden van je partner geerfd worden door zijn kinderen. Maar als wettelijk samenwonenden geldt (naar ik dacht toch) het recht van de langstlevende partner en die krijgt het vruchtgebruik over dat gedeelte zolang die leeft. Dus de gezinswoning is beschermd en niemand kan je verplichten die te verkopen. Na jouw overlijden gaat de helft van jouw partner naar zijn kinderen en jouw helft naar jouw erfgenamen. en dan zal het goed verkocht moeten worden om dat praktisch te kunnen natuurlijk.

Reclame

Fidel75
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2018 21:23

Dat is wat hij zei, dat de moeders zouden kunnen eisen om mee in te staan voor een deel van de onderhoud van hun kinderen, maar dat dit pas berekend zou worden na ontvangst van wezengeld e.d.. En dit in geval van huwelijk én wettelijke samenwoning.
De grond waar we op gaan bouwen is van hem (geschonken door zijn vader). De grond is 80.000€ waard. Mijn vriend heeft me voorgesteld om mij de helft te schenken maar dat vind ik zo niet eerlijk. Ik heb dus voorgesteld dat ik nu 20K voorzie (op onze gezamelijke rekening) en dan zo dus 20K minder te lenen voor de bouw, en als de bouw klaar is en ik mijn appartement verkocht heb, nog eens 20K op onze rekening te zetten. Of op de zijne, dit maakt mij eigenlijk niet uit. Maar de schenkingsrechten zou ik moeten betalen (hij heeft geen spaargeld), en samen met de honoraria van de notaris is dit een bedrag van 6300€, wat ik eigenlijk een beetje weggesmeten geld vind.
Ik zou dan liever gewoon de helft van de grond van hem afkopen zodat ik mede-eigenaar wordt, maar ik heb nog geen antwoord gehad van de notaris wat betreft de kosten in dat geval..
Als we voor 50/50 mede-eigenaar worden kunnen we een beding van aanwas opmaken, waardoor de kinderen (of hun moeders) in geval mijn vriend overlijdt, hun deel van de erfenis niet onmiddelijk kunnen opeisen maar enkel als ik wil verkopen of als ik kom te overlijden. Maar dit is dus niet mogelijk zolang wij geen mede-eigenaar zijn voor 50/50...
Ik vind dit een zeer ingewikkelde situatie. Ik zou sowieso hem of zijn kinderen nooit willen benadelen, maar ik wil mezelf ook een beetje beschermen. Al zeker als één van de exen een zeer labiele persoon is, en de kinderen nog zo jong zijn.. En vooral ook omdat ik eigenlijk zou kunnen investeren in een goed waarvan ik de volle eigendom zou kunnen hebben (zoals mijn appartement bvb), terwijl in geval ik op zijn grond bouw, enkel vruchtgebruik zou hebben. Ik vind dat niet zo eerlijk. Bovendien is mijn vriend een romantische, volgens hem kan niets fout gaan. Terwijl ik een iets realistischer persoon ben, oftewel gewoon voorzienig wil zijn.
Maar dus, ik zie momenteel door het bos de bomen niet meer en de 2 notarissen die we gecontacteerd hebben zeggen allebei 2 verschillende dingen. Daarbij vraag ik me dan af of ze niet gewoon hun eigen belangen nastreven, namelijk iets waardoor we meer honoraria voor zouden moeten betalen...
Elk advies zou erg geapprecieerd worden :)

Fidel75
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2018 21:32

Ik heb volgende kunnen lezen (hetzelfde eigenlijk op verschillende websites):
---------------------------------
De overlevende stiefouder imoet instaan voor het onderhoud van de kinderen van zijn overleden partner, zij het binnen de grenzen van wat hij erfde van de overledene (art. 203 §B.W. ) .

Je bent wettelijk samenwonend en jij en/of je partner hebben kinderen uit een vorige relatie

Hier gelden dezelfde regels als voor ‘gehuwde nieuw-samengestelde gezinnen’. Ook hier moeten beide partners instaan voor de kinderen die in het gezin opgroeien, ook al zijn dit niet hun eigen kinderen (art. 1477, §4 B.W.).

Ook de langstlevende wettelijk samenwonende partner heeft een onderhoudsplicht heeft tegenover de kinderen van zijn partner van wie hij niet de ouder is (art. 1477 §5 B.W.), evenwel binnen de grenzen van wat hij verkreeg uit de nalatenschap van de overlevende.
--------------------------------

Maar dan vraag ik me af of dit enkel geldt indien de kinderen mee inwonen? In ons geval verblijven de kinderen bij hun moeder. Maar dan volgens de notaris maakte dat niet echt uit.. Zou een beding van aanwas (met de voorwaarden ik hierboven noemde) voldoende zijn om mij niet plots verantwoordelijk te stellen voor een deel van de onderhoud van 4 kinderen? Ik zou ze sowieso willen helpen maar niet als ik niet in een situatie ben waar ik het huis niet kán verkopen... Ik weet ook niet hoe mijn oude dag eruit gaat zien, toch?

eylis
Berichten: 8837

#6 , 25 mei 2018 22:11

artikel 1477 gaat over het samen instaan voor de kinderen die deel uitmaken van het nieuw samengesteld gezin van de gehuwden. Maar zodra de echte ouder van die kinderen overlijdt bestaat het concept "gezin" zoals in 1477 bedoelt niet meer. er kan dus nooit gevraagd worden aan de overlevende partner om de kinderen verder te laten studeren enz.... Er kan enkel gevraagd worden om de nalatenschap van de overleden ouder te kunnen aanspreken om de kinderen bijvoorbeeld verder te laten studeren (wat niet meer dan normaal is: het is het geld dat ze in feite erven) Maar de gezamenlijke woning kan daar (mijns inziens) niet voor gebruikt worden omdat die beschermd is als gezinswoning; Andere leden die er het fijne van weten?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”