Samenwonen

Katrieen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Samenwonen

#1 , 25 mei 2018 11:09

Beste,

Ik zou graag in het najaar gaan samenwonen met mijn vriend. Ik heb echter nog enkele praktische twijfels en bemerkingen.
Ik schets even de situatie:
Ik werk pas sinds november 2017, dus heb nog niet zo’ n groot kapitaal en woon nog bij mijn ouders.
Mijn vriend heeft sinds een tweetal jaar het huis van zijn overleden grootouders gekocht en is dit nu aan het verbouwen. Ik heb financieel nog geen bijdrage geleverd. Hij wil het huis niet graag op mijn naam zetten, zodat hij het niet kan verliezen moesten we niet meer kunnen samen leven met elkaar. Verder wil ik ook geen risico’s nemen. Ik wil niet vanaf we samen wonen mijn financiële bijdrage leveren bij de verbouwingen en als het slecht gaat op het einde van de rit niets te hebben. ‘Huren’ bij hem zie ik ook niet zitten, want daar heb ik op lange termijn niet zoveel voordeel aan. Hij betaalt eveneens de lening en dergelijke. Een voorstel van hem was dat we een huis kopen, dat verhuren en als we uit elkaar gaan zou ik dat huis mogen ‘hebben’. Dit zie ik echter niet zitten.

Wat doen we nu eigenlijk het beste?
- De lening eveneens op mijn naam zetten zodat ik mee kan afbetalen?
- Het huis laten ‘schatten’ en als we uit elkaar gaan dit opnieuw laten doen en dat hij me het verschil verdeeld in twee moet terug betalen?
- wettelijk of feitelijk samenwonen?
- ...

Eigenlijk wil ik dus graag eveneens mijn steentje bijdrage, maar wil ik mezelf ook veilig stellen voor als er iets mis gaat. Wat zouden jullie me aanraden of waar kan ik nog advies inwinnen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 25 mei 2018 11:23

Zie viewtopic.php?f=25&t=87884 voor enkele ideeën.

De meest logische oplossing is toch dat u een beperkte vorm van huur betaalt om daar te mogen wonen. Het voordeel voor u is dat u minder betaalt dan wanneer u echt zou huren en dat u ondertussen meer kan sparen.

Op lange termijn kan een huurder die zijn spaargeld slim beheert financieel wel degelijk beter af zijn dan iemand die in zijn eigen huis woont.
"sowieso" schrijf je zo.

Katrieen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2018 11:30

Zie viewtopic.php?f=25&t=87884 voor enkele ideeën.

De meest logische oplossing is toch dat u een beperkte vorm van huur betaalt om daar te mogen wonen. Het voordeel voor u is dat u minder betaalt dan wanneer u echt zou huren en dat u ondertussen meer kan sparen.

Op lange termijn kan een huurder die zijn spaargeld slim beheert financieel wel degelijk beter af zijn dan iemand die in zijn eigen huis woont.
Maar de verbouwingen zijn nog niet ten einde dan. Dus wat doen we dan met die kosten. Ik kan daaraan bijdragen, maar op lange termijn als het slecht gaat houd ik daar niets aan over.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 25 mei 2018 11:36

Het idee is dan uiteraard dat u niet bijdraagt aan de verbouwingen. Dit zijn kosten voor de "verhuurder". Als u geen mede-eigenaar bent, dan ziet u uw inbreng mogelijk nooit terug.
"sowieso" schrijf je zo.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 25 mei 2018 11:37

U bent geen eigenaar en het ziet er niet naar uit dat u dat wordt. Ik raad u dan ook te stelligste af iets te doen waardoor u kosten van en aan het huis zou ten laste nemen. Dit betekent ook geen lening ondertekenen of mee afbetalen.
U kan idd zijn lasten minder zwaar maken door een (beperkte) huur te betalen en/of bijdragen in de nutsvoorzieningen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”