Samenwonen in koopwoning waarvan één partner eigenaar is

ramblinrose
Topic Starter
Berichten: 5

Samenwonen in koopwoning waarvan één partner eigenaar is

#1 , 18 mei 2018 10:44

Mijn partner en ik wonen samen in een huis waarvan ik de eigenaar ben.

Mijn partner heeft daarnaast een appartement en verhuurt het hare.

We zijn de vorige jaren overeengekomen dat zij naast gemeenschappelijke kosten 1/3e van de afbetaling van de lening bijdraagt. Daarnaast delen we de nutskosten en voeding, etc.

Door omstandigheden kan deze overeenkomst nu anders gaan lopen zodat de 1/3e bijdrage zou wegvallen. We blijven wel in de situatie waar we beiden een eigendom hebben en mijn partner bij mij zal blijven inwonen terwijl het hare verhuurt wordt.

Er zijn geen wettelijke regelingen om te bepalen of er "huur" moet betaalt worden als je op deze manier bij iemand inwoont. Na veel opzoekwerk blijft het bij voor- en tegenstanders van bijdragen betalen bij de lening in deze situatie. De ene zegt dat dit geen goed idee is en zelfs niet fair, de andere ziet het als een "faire" deal.

Daarom ben ik aan het denken om een wettelijke regeling aan te gaan. Wat zijn de beste wettelijke regelingen voor een situatie als deze, waarbij we beiden een eigendom hebben, en mijn partner dat eigendom verhuurt, maar dus bij de andere woont? En wat met domicilies? Ik geraak niet goed wijs uit de verschillende contracten. Er zijn dan ook 50-50 regelingen, met vastgelegde verdeelsleutels, etc;

Alvast bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 18 mei 2018 10:51

Wat bedoelt u met wettelijke regelingen? Vastgelegd in een samenlevingscontract?

Er zijn gewoon te veel onbekende parameters om hier een zinnig antwoord op te geven. Een begin is de fictieve huurwaarde van uw woning kunnen bepalen waarbij elk naar vermogen bijdraagt aan deze fictieve huur, maar dat hebt u blijkbaar al gedaan.

De enige lakmoesproef die er is: als de relatie afloopt, gaat een van de partijen zich financieel benadeeld voelen?

Domicilie is simpel; de belangen van beiden zijn blijkbaar in uw woning, dus moet u daar beiden ook gedomicilieerd zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

ramblinrose
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 18 mei 2018 10:57

Met wettelijke regelingen bedoel ik: samenlevingscontract, wettelijk samenwonen, huwelijk, etc.

inderdaad, we hadden 1/3e regeling, maar dat ziet mijn partner bij haar (mogelijks) nieuwe situatie niet zitten.

Daarom wil ik overgaan naar een wettelijke regeling en ik vraag me af wat de mogelijkheden zijn om alles vast te leggen.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 18 mei 2018 11:35

U bent volledig vrij in wat u overeen komt. Zonder de financiële situatie van uw beiden tot in de details te kennen valt daar onmogelijk iets over te zeggen. Ga eens langs bij een notaris.
"sowieso" schrijf je zo.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 18 mei 2018 22:02

Beste

Wat de lening betreft : die bestaat uit een deel kapitaalsaflossing en een deel intrest. Het deel kapitaalsaflossing is tegelijk kapitaalsvorming voor uw vermogen. DE intrest die u betaalt is eigenlijk de 'huur ' van het geld.
Het is logisch dat zij bijdraagt aan de 'huur' van het geld. Niet aan de kapitaalsvorming (want verrijking van uw vermogen)
Verder uiteraard de helft van de 'leefkosten'.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”