Huwelijkscontract

bennybernaer
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Huwelijkscontract

#1 , 16 mei 2018 18:05

Weldra gaan ik en m'n vriendin huwen. Binnenkort gaan we naar de notaris om te informeren of het mogelijk is (indien ik voor haar zou overleden de gehele nalatenschap aan haar toebehoort. Er zijn geen kinderen...)

Nu vraag ik me ook het volgende af... M'n vriendin heeft geen inkomen en is werkloos... Is het mogelijk om een clausule in te bouwen dat de spaargelden die op mijn persoonlijke rekening staan mijn eigendom blijven, ongeacht of daar tijdens het huwelijk nog sommen bijkomen of niet? De inboedel zou wel tot het gemeenschappelijk vermogen mogen behoren. Ik wil enkel mijn persoonlijk spaargeld een beetje beschermen bij eventuele problemen. Graag advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 mei 2018 12:15

Dat kan. Hetgeen u bezit voor dit huwelijk, blijft van u. Laat dat wel vastleggen in de akte want het zal moeten bewezen worden. Al hetgeen na het huwelijk erbij komt, is gemeenschappelijk. De notaris zal waarschijnlijk noteren dat de langstlevende de 'volledige gemeenschap' toekomt. Dat is iets anders dan uw 'hele nalatenschap' , want daarin zitten uw spaargelden ook in.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lucas123
Berichten: 483

#3 , 17 mei 2018 13:59

Voor het geval dat er ooit kinderen komen is het interessant om ook een keuzebeding op te nemen.
Dan kan je bij een overlijden beslissen om eventueel een deel van de nalatenschap al aan uw kinderen te geven.
Bij mij staat er dan in dat als ik binnen de 4 maanden niets hierover laat weten aan de notaris, ALLES naar de partner gaat.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 17 mei 2018 14:15

Goed gezien, Lucas. Dus als jij zwijgt, heb je alles.
Als jij degene bent die dood is, kun je niets meer laten weten.
Het goede aan een keuzebeding vind ik is het gegeven dat men kan beslissen wat men erft in functie van leeftijd, behoeftes, gezondheid. Maar zo maar alles aan de langstlevende laten is mi. niet de juiste attitude. Eigenlijk zou in het beding moeten staan dat de LLE zijn keuze moet meedelen binnen de 4 maanden of die heeft NIETS. Dus andersom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bennybernaer
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mei 2018 16:05

Dat kan. Hetgeen u bezit voor dit huwelijk, blijft van u. Laat dat wel vastleggen in de akte want het zal moeten bewezen worden. Al hetgeen na het huwelijk erbij komt, is gemeenschappelijk. De notaris zal waarschijnlijk noteren dat de langstlevende de 'volledige gemeenschap' toekomt. Dat is iets anders dan uw 'hele nalatenschap' , want daarin zitten uw spaargelden ook in.
Als ik het goed begrijp kan ik dan ook melden dat er één rekening sowieso van mij blijft? Ook al zouden hier tijdens ons huwelijk nog spaargelden bij komen? En die rekening altijd buiten gemeenschap zal vallen?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 17 mei 2018 17:59

Neen, niet een bepaalde rekening. Wel een bepaald bedrag : hetgeen u op die rekening had de dag van uw huwelijk. Dat blijft behoren tot uw eigen vermogen. Misschien die rekening verder niet gebruiken!
Al hetgeen er bij komt, zelfs de intresten, wordt gemeenschappelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bennybernaer
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 mei 2018 19:11

Dus als ik echt uit voorzorg m'n eigen inkomen en spaargelden wil behouden gaan we beter voor "scheiding van goederen" klopt dit?
Maar heb je hier dan eigen keuze in het huwelijkscontract? Inkomen en spaargelden blijft eigendom maar de inboedel van de woning blijft gemeenschappelijk?
Sorry voor de vele vragen maar er staat zoveel beschreven op het internet dat het ook niet echt meer duidelijk voor me is...
Als ik volgende week naar de notaris wil zou ik ook graag duidelijk maken wat ik daadwerkelijk wil, en op voorhand weten of het wel mogelijk is.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 18 mei 2018 16:35

Uw vriendin heeft geen inkomen en is werkloos. Bij scheiding van goederen zal zij niks bekomen en niks verwerven tijdens dit huwelijk. Dit is geen goede bodem voor een goed huwelijk. In een huwelijk zijn beide partners verplicht bij te dragen in de kosten naargelang hun vermogen en inkomsten. Ergens zal jij toch opdraaien voor de kosten van levensonderhoud, huur, enz. Wordt verwacht dat zij nog aan het werk gaat?
Gemeenschappelijke inboedel , betekent niks. Zij zou toch vruchtgebruik krijgen na uw dood, zij kan het verder blijven gebruiken.
Dus : wettelijk stelsel, met notering van het bedrag van dat spaartegoed. Is dan gemeenschappelijk : alle inkomsten uit werken, vervangingsinkomsten, pensioenen, enz., ook de intresten van eigen vermogen. De bijkomende spaargelden zijn dan 50-50 verdeeld tussen u beiden.
U mag dat geld natuurlijk in de loop van de jaren investeren in dit huwelijk of u kan ermee andere persoonlijke goederen aankopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”