Bewindvoerder

bennybernaer
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Bewindvoerder

#1 , 10 mei 2018 17:49

Ik en m'n vriendin gaan binnenkort huwen... Omdat m'n vriendin financieel afhankelijk van me is en moeilijk met financiën kan omgaan, dacht ik eraan om in geval van ik ik zou komen overlijden er automatisch een procedure voor voorlopige bewindvoering wordt opgestart. Weet iemand of het mogelijk is om in een huwelijkscontract een clausule in te bouwen in geval ik kom te overlijden er voor m'n vrouw een bewindvoerder wordt aangesteld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 10 mei 2018 18:24

Lijkt me onmogelijk.

De eerste stap bij de procedure tot bewindvoering is dat een arts uw vrouw onbekwaam moet verklaren.
Als een vrederechter dan een bindvoerder aanstelt dan wordt uw vrouw een 'onbekwame en te beschermen persoon'. De beperkingen voor haar worden dan bijzonder groot. Haar bankkaarten bv worden dan allemaal geblokkeerd. Hoogstens kan ze wat zakgeld krijgen van haar bewindvoerder. Maar de gevolgen gaan veel verder dan enkel financiële.
Tenzij er met uw vrouw iets medisch of psychisch aan de hand is denk ik niet dat zowel een arts als een vrederechter iemand enkel op basis van 'moeilijk met financiën kunnen omgaan' onbekwaam zal willen verklaren en een bewindvoerder zal willen aanstellen.

Ik betwijfel ook of een notaris een dergelijke clausule in een huwelijkscontract zal willen opnemen want dit gaat over een onbepaalde datum in de toekomst die nog erg veraf kan liggen. Je zou ook kunnen stellen dat zij dan nu al onbekwaam is om te huwen.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”