samenwonen

patpatstevy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

samenwonen

#1 , 03 mei 2018 14:12

ik heb een eigen huis, lening is reeds jaren afbetaald.
vriendin heeft ook eigen huis maar moet nog vele jaren een lening afbetalen.
We willen gaan samenwonen en zoeken een beetje naar goed advies hieromtrent.
Het lijkt mij best dat ze bij mij intrekt, haar huis verhuurt, en dan zien hoe het samenwonen
verloopt.
NIemand is dan iets kwijt moest het fout lopen.
We betalen dan gewoon beide ieder de helft van de nutsvoorzieningen van mijn huis.
is dit een goed regeling ?
iemand nuttig advies?
alvast dank hiervoor
pat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mei 2018 15:08

Goede regeling, maar beetje in het voordeel van uw vriendin, natuurlijk. Zij kan immers verhuren omdat ze bij jou inwoont. Maar als jij met deze regeling akkoord bent en je vriendin die huurinkomsten gunt, denk ik dat dit een goeie regeling is.

Hou wel in het achterhoofd dat wanneer uw vriendin bij u gedomicilieerd is, men aan uw deur zal komen kloppen moest uw vriendin schulden hebben. Dit geld natuurlijk ook in de andere richting: als jij schulden zou hebben, kan men de spullen van uw vriendin komen opladen. Samenwonen heeft ook een invloed op uitkeringen en dergelijke.

Maar los van bovenstaande denk ik dat dit in eerste instantie wel een goed voorstel is. Moest het fout lopen en uw vriendin terug in haar eigen huis willen gaan wonen, zal we wel moeten rekening houden met de wettelijke opzeg die ze de huurder moet geven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 03 mei 2018 17:45

Als u eens tijd hebt voor het samenwonen dit al eens lezen:

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”