verplicht betalen kosten rusthuis vader

MevrouwDeWever
Topic Starter
Berichten: 9

verplicht betalen kosten rusthuis vader

#1 , 25 apr 2018 13:52

10 jaar geleden verbrak ik alle contact met mijn ouders. De reden had totaal niets met geld of materie te maken.
De laatste jaren ontving ik twee aangetekende brieven persoonlijk geschreven door mijn vader.
Inhoud : eist dat ik opnieuw contact opneem en dreigt dat ik zal opdraaien voor de kosten van een verblijf in het rusthuis.
Heb niet gereageerd op dit schrijven.
Ik ben gehuwd en heb een jong kind. We hebben geen eigendom maar ook geen schulden.
Het lukt me niet om het verleden een plaats te geven laat staan te verwerken.
Ik laat me nog liever in de gevangenis stoppen dan ook maar één cent te betalen voor die onmensen.
Maar ik vrees dat we machteloos zijn.
Ik heb nog een halfzus (dochter vader uit vorige relatie) die ook geen contact met hen heeft.
Kunnen ze ons onder druk blijven zetten en klopt het dat we sowieso moeten bijdragen? We hebben het echt niet breed trouwens.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 25 apr 2018 14:14

Beste


kijk even bij

http://www.vvsg.be/sociaal_beleid_en_we ... licht.aspx

Onderhoudsplicht bij rusthuisopname

Een OCMW dat tussenkomt in rusthuiskosten, vordert deze kosten soms terug van de onderhoudsplichtigen. Sinds de wetswijziging van 2004 heeft het OCMW twee mogelijkheden:

De terugvordering van rusthuiskosten wordt (bijna) volledig afgeschaft met goedkeuring van het gemeentebestuur.
Er wordt geen algemene uitzondering gemaakt. In dat geval moet het OCMW de rusthuiskosten terugvorderen bij de kinderen volgens een uniforme terugvorderingschaal. Enkel een individuele uitzondering is mogelijk.

Als het OCMW terugvordert, is de bijdrage altijd beperkt tot het kindsdeel. De bijdrage wordt bepaald aan de hand van een uniforme terugvorderingschaal, gebaseerd op het netto-belastbaar inkomen van de onderhoudsplichtige en zijn echtgenoot en op het aantal personen ten laste. Er kan een correctie zijn als het gezamenlijk KI hoger is dan 2.000 euro.

Het OCMW kan een individuele uitzondering toestaan om billijkheidsredenen, zoals:

jarenlange verbreking van het contact tussen ouders en kinderen
financiële lasten van de onderhoudsplichtige
slechte relatie tussen begunstigde en onderhoudsplichtige
gezondheidstoestand onderhoudsplichtige zelf of van gezinslid
reeds betalen van een terugvordering
verspilling door begunstigde
weigering van hulp door begunstigde


Een jarenlange verbreking van het contact tussen ouders en kinderen leidt er doorgaans toe dat geen terugvordering gebeurt van kosten rusthuis.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 25 apr 2018 14:18

En heeft je vader eigendommen? Een eigen huis: dan moet hij in principe de inkomsten (uit verkoop of verhuur) van deze woning éérst aanwenden om zijn rusthuisfactuur te betalen. Dat zal het OCMW overigens ook eerst nakijken of dit het geval is.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 25 apr 2018 15:40

Hopelijk is het contact verbroken voor uw 18 jaar.
Ken een case waar jongste kind net geen 19 was toen een van de ouders het echtelijk dak heeft verlaten.
Ondertussen ouders gescheiden en jongste kind huis gekocht - samenwonen en kind.
Plots brief van OCMW... we zijn nu bijna 30 jaar verder.
Moest plots betalen voor die ouder ineens met het bedrag erbij.
Daarin werd geen rekening gehouden met een kind van oudste vooroverleden kind noch met eigen kind.
Is toen een redelijk chaotische afwikkeling geweest. Blijkbaar waren sommige diensten van het OCMW dan weer niet op de hoogte van haar bestaan..toen ze dan vroeg naar waar vader was ondergebracht.
OCMW was zelfs verbaasd op verontwaardigde af toen kind aanwezig was bij de vrederechter. OCMW zei vlakaf wie bent u en wat komt u hier doen.
Vrederechter is toen tussengekomen met de melding dat zij de familie had opgezocht en dus ook uitgenodigd.
Vader antwoordde op de vraag of er familie in de zaal was ( in rusthuis) alleen mijn vriendin. Dochter volledig negerend.
Er werd een onafhankelijke bewindvoerder aangesteld - vriendin wilde dat worden maar dat werd door vrederechter afgeblokt.
Daarna kwam dan de brief dat ze moest betalen ..brief na 8 maanden na vonnis. Geen rekening met kleinkind - alhoewel ze daar ook de gegevens van hadden. Gingen geen moeite doen want die woonde in NL.
Bedrag is wel aangepast rekening houdende met eigen kind ten laste en nog een afstammeling in NL.
Was dan nog een behoorlijk bedrag want men houdt geen rekening met eigen kosten ( net appartement gekocht dus een lening) en 3/4 werken.
Werd berekend op loon van 2 jaar ervoor en toen werd er nog fulltime in shift gewerkt.
Kreeg zelfs de dreiging - we weten waar je werkt dus houden als je moeilijk doet het ineens van uw wedde.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 25 apr 2018 15:48

Franciscus , is wel een 'moeilijk' OCMW. Hetwelk?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

MevrouwDeWever
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 26 apr 2018 11:44

Dank u voor de info!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”