Probleem met zus

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

Probleem met zus

#1 , 31 mar 2018 20:07

Mijn Roemeense vriendin woont hier ca. 11 jaar legaal en werkt officieel 38u/week.
Zij heeft een mentaal gehandicapte zoon van 19,5 jaar die bij haar woont en in het schooljaar op internaat is (tot zijn 21).
De zus van mijn vriendin, die gehuwd is met een Pakistaan, wil nu ook naar België komen en hier werk zoeken. Wat de echtgenoot wil laat ik buiten beschouwing.
Zij heeft een adres nodig en wil nu persé bij mijn vriendin intrekken tot alle papieren in orde zijn, hetgeen absoluut niet naar de zin is van mijn vriendin, maar ja ... familie enz enz en durft zomaar niet "nee" zeggen.
Een groot probleem is o.a. dat het appartementje maar 1 slaapkamer heeft (zij slaapt op de canapé als de zoon thuis is).
Want hoe lang kan het duren vooraleer al haar papieren in orde zijn ??? en krijgt zij zomaar een werkvergunning ???
Kan mijn vriendin problemen krijgen als zij haar zuster in huis neemt ? Is er een financiële consequentie voor haar (wordt zij dan beschouwd als "samenwonend" of zo ?).
Het komt er een beetje op neer dat zij hoopt een reden te vinden dat zij het verzoek van haar zuster op een wettige manier kan weigeren ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 31 mar 2018 23:22

Zo wie zo samenwonend met iemand die hier in feite als toerist is en dan blijft is geen goed idee.
Als toerist kan ze wel werk zoeken maar niet werken.
Dat is een andere procedure om in BE binnen te komen.
Vriendin kan best eens naar een www.caw.be gaan om info te verkrijgen over wat kan en niet .... als caw het niet weet zullen ze wel doorverwijzen.

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#3 , 03 apr 2018 10:10

Bedankt. Ik zal daar eens informeren.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 03 apr 2018 10:32

Een praktische tip: je vriendin heeft zélf geen zin om haar zus en echtgenoot te laten intrekken in haar flat. Anderzijds heeft ze geen zin om "nee" te zeggen tegen een familielid. Wel dan kan ze eenvoudigweg zeggen dat de woningwet hier verbiedt dat er zoveel (4 volwassen) personen op een éénkamerflat wonen. En indien dit een huurappartement betreft, kan ze zelfs melden dat de eigenaar niet akkoord is met een overcapaciteit in een flat.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 03 apr 2018 12:10

een overcapaciteit in een flat.
En brandveiligheid,

willyboy
Berichten: 897

#6 , 03 apr 2018 12:27

Een vrouw met paspoort van Roemenie gaat een Pakistaan in belgie zetten . Er gaat nog veel water na de zee vloeien voor dit gebeurt .

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”