Huwelijk met een illegaal

Anoniempje12345
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huwelijk met een illegaal

#1 , 29 mar 2018 18:36

Beste mensen,

Sinds kort ben ik een man tegengekomen die helaas illegaal in België verblijft. Maar we vinden elkaar leuk en zouden graag binnenkort trouwen.
Wat mij wel tegenhoudt is wat als hij enkel uit is op een schijnhuwelijk? Ik ken hem niet lang genoeg om zijn echte intenties te weten. Ondanks dit, wil ik toch de trouwplannen verder zetten maar zou graag het één en ander willen weten over het intrekken van zijn verblijfsvergunning (zodat moest hij toch weggaan na een jaar of twee, dat hij ook wel nadien met niets achterblijft hé :shock: )

Mijn vragen:
1. Wat is het aantal maximum huwelijksjaren waarbij een intrekking van zijn verblijfstitel van toepassing is na een scheiding?
2. Iemand had mij ooit verteld dat het mogelijk is om in het gemeentehuis een document te tekenen (beide partners) dat mij als Belgische partner levenslang recht geeft om zijn verblijfstitel in te trekken als hij ooit weggaat, klopt dit?

Hopelijk begrijpen jullie mijn situatie en mijn twijfels (niemand is nog te vertrouwen tegenwoordig).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 29 mar 2018 18:45

gebruik u gezond boeren verstand even en u krijgt een antwoord vanzelf


u kent deze man amper en u wilt er al met trouwen . . .

man verblijft illegaal in belgie en eens zijn adres gekend is word deze toch opgepakt en in een gesloten centrum gestoken met het oog op uitwijzing, zeker als hij al eens het bevel heeft gekregen om het land te verlaten

u zelf loopt dan ook de kans om vervolgd te worden aangezien u blijkbaar weet dat de man illegaal in belgie verblijft

Anoniempje12345
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2018 19:04

Gebruik jij maar uw gezond boerenverstand dan weet je wat ik bedoel :)
De man werkt legaal hier en heeft een geldig verblijfsadres, met illegaal bedoel ik dat hij nog niet over zijn papier beschikt.

Wanneer ik mijn trouwplannen maak zijn mijn zaken, antwoord op mijn vraag of antwoord helemaal niet.

Reclame

Tope
Berichten: 916

#4 , 29 mar 2018 19:39

Jij schrijft: "Sinds kort ben ik een man tegengekomen die helaas illegaal in België verblijft."
En dan: "De man werkt legaal hier en heeft een geldig verblijfsadres, met illegaal bedoel ik dat hij nog niet over zijn papier beschikt."
Mijn gezond boerenverstand zegt dat zulks niet kan.
Bovendien zou wat minder arrogantie gepast zijn als je hier een antwoord wil bekomen.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 29 mar 2018 19:44

wanneer u hier op het JF post is het de bedoeling dat u zoveel mogelijk informatie geeft in uw openingspost.

u spreekt daar alleen maar van iemand die illegaal in Belgie verblijft zonder blijkbaar geldige verblijfsdocumenten, het hebben van een adres maakt niks uit.

als deze geen lopende procedure heeft bij vreemdelingenzaken is de kans groot dat hij op termijn word opgepakt en uitgewezen.

zolang hij geen geldige verblijfsdocumenten heeft is de kans dat uw "huwelijk" word goedgekeurd door de gemeente zo goed als onbestaande, zeker met iemand die u amper kent.

u stelt zich zelf bloot aan gerechtelijke vervolging wegens met opzet een 'schijnhuwelijk' te proberen voltrekken.

het is niet de eerste "illegaal" die het hoofd van een vrouw hier zot maakt, met de bedoeling om zo rap mogelijk te trouwen en de Belgische nationaliteit te verkrijgen om het vervolgens na tijdje af te bollen.

dit is geen racisme of iets gelijkaardig, dit is de harde realiteit.

de enige die een verblijfstitel kan intrekken is het gerecht en de overheid

iemand die illegaal in Belgie verblijft kan dan ook NIET legaal in Belgie werken



en verbale agressie door een nieuw lid op het forum word niet echt aanvaard

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2018 20:00

U vermeld niet vanwaar hij afkomstig is.
Verhuis samen met uw vriend naar zijn land van herkomst. Trouw daar en leef lang en gelukkig.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 29 mar 2018 20:17

Mijn ervaring.....in de meeste mij gekende cases is het puur op basis van trachten te huwen en of huwen en of iemand zwanger maken tot het zover is en dan begint de sh.t.
ik ken weinig om niet te zeggen geen geslaagde 'huwelijken'. Zelfs enkele in mijn naaste omgeving bleken achteraf puur om een verblijfsvergunning te gaan terwijl de mama met het kind bleef zitten.
Van sommige landen is het gekend dat dit een in het thuisland ingestudeerde strategie is.
Levert u alleen kommer en kwel.
- een Oost -Afrikaan die hier een jonger meisje het hooft op hol bracht alle procedures waren al door hem uitgeput zelfs art 9bis.
- een West-Afrikaan die zich uitgaf voor een Oost- Afrikaan maar door zijn taal en tatoeages door de mand viel.
- Een ... en zo kan ik nog een tijdje bezig blijven.

Ondertussen is de wetgeving nog veel meer stringenter geworden de kans om legaal hier te blijven als economische vluchteling is nihil. En meestal zijn het die die al de trucjes van de foor gebruiken.

Zoals reeds geschreven een illegaal kan niet legaal werken want heeft geen sociaal zekerheidsnummer.

Ik heb genoeg 'teleurgestelde' dames en heren op mijn dienst gehad nadat ze bedrogen en figuurlijk uitgekleed waren.

Los van diegene die nog met een parentale ontvoering geconfronteerd werden ...ga je kind maar zoeken.

Anoniempje12345
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mar 2018 21:06

Ik voel me onbegrepen, misschien komt het omdat ik me in mijn eerste post niet goed verwoord heb. Met het woord 'illegaal' refereer ik naar het niet hebben van de Belgische papieren (waarover een Belg dus wel beschikt), de man leeft hier jaren, heeft al die jaren gewerkt in België en heeft wel degelijk een procedure lopen bij de dienst vreemdelingenzaken. Men weet zegmaar dat hij hier is. Misschien was 'illegaal' niet de juiste juridische term voor zijn situatie, maar heb die woord gebruikt omdat in spreektaal ook als 'illegaal' naar hem verwezen kan worden.

Dit terzijde, in mijn eerste post zeg ik dat ik de man niet heel lang ken, maar dit betekent uiteraard ook niet dat ik hem pas gister heb leren kennen. We hebben al zeker een tijdje contact, maar omdat het reeds al over huwelijksplannen gaat (ik voel qua karakter dat ik de rest van mijn leven met hem kan doorbrengen) schets ik dit als een korte periode voor omdat de gemiddelde mens toch wat langer erover doet alvorens zo'n belangrijke beslissing te nemen.
Ik heb goed nagedacht en ben al jaren bereid om het huwelijksbootje binnen te stappen, nu ik denk de juiste persoon te hebben gevonden wil ik dat ook effectief gaan doen.

Enkel weet ik niet in hoeverre ik hem kan vertrouwen, en wil ik mezelf (en mijn angst voor iets dat hoogstwaarschijnlijk niet zal gebeuren) toch geruststellen. Ik wil graag weten wat de gevolgen zijn voor hem moest hij bijvoorbeeld na een x aantal jaren huwelijk een scheiding aanvragen.

Verder wil ik mij verontschuldigen als ik niet duidelijk genoeg overkwam

Anoniempje12345
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 mar 2018 21:09

wanneer u hier op het JF post is het de bedoeling dat u zoveel mogelijk informatie geeft in uw openingspost.

u spreekt daar alleen maar van iemand die illegaal in Belgie verblijft zonder blijkbaar geldige verblijfsdocumenten, het hebben van een adres maakt niks uit.

als deze geen lopende procedure heeft bij vreemdelingenzaken is de kans groot dat hij op termijn word opgepakt en uitgewezen.

zolang hij geen geldige verblijfsdocumenten heeft is de kans dat uw "huwelijk" word goedgekeurd door de gemeente zo goed als onbestaande, zeker met iemand die u amper kent.

u stelt zich zelf bloot aan gerechtelijke vervolging wegens met opzet een 'schijnhuwelijk' te proberen voltrekken.

het is niet de eerste "illegaal" die het hoofd van een vrouw hier zot maakt, met de bedoeling om zo rap mogelijk te trouwen en de Belgische nationaliteit te verkrijgen om het vervolgens na tijdje af te bollen.

dit is geen racisme of iets gelijkaardig, dit is de harde realiteit.

de enige die een verblijfstitel kan intrekken is het gerecht en de overheid

iemand die illegaal in Belgie verblijft kan dan ook NIET legaal in Belgie werken



en verbale agressie door een nieuw lid op het forum word niet echt aanvaard
U zegt dat ik een schijnhuwelijk probeer vol te trekken???? Ik probeer het juist tegen te gaan, dit heb ik HEEL duidelijk in mijn eerste post gezegd. Dat ik schrik heb dat dat zijn intenties KUNNEN zijn, en hoe kan dit tegengegaan worden. U hoeft het niet eens te zijn met mij, prima, maar mij geen woorden in de mond steken.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 29 mar 2018 21:37

ik denkt dat het spreekwoord "bezint voor ge aan iets begint" hier meer van toepassing zal zijn




als ambulancier-hulpverlener weet ik maar al te goed hoe zulke "relaties" en "huwelijken" aflopen, met intra familiaal geweld en opname(s) op spoed en opvang tehuizen voor vrouwen

cuidado
Berichten: 41

#11 , 29 mar 2018 22:17

Ik (man, slachtoffer van een buitenlandse vrouw) ben zelf slachtoffer van een schijnhuwelijk, anoniempje.
Het probleem met mensen zonder geldige verblijfsvergunning is dat je niet weet wat hun drijfveer is.
Het kan liefde zijn, maar de kans bestaat net zo goed dat je gebruikt wordt om aan papieren te komen.
Vergeet ook niet al die miserie die je hebt om weer van zo'n huwelijk af te komen.
Ik heb het kunnen bewijzen dat het om een schijnhuwelijk ging, maar dat is heel moeilijk om bewijzen.
En dan nog kreeg ik vooral tegenwerking van de officiële diensten.

Zelf werd ik onder druk gezet ((geveinde) zwangerschap), anders had ik nooit zo snel in een huwelijk toegestemd.
Ik wens die situatie aan niemand toe.
Je voelt dan hoe uw partner niets voor je voelt, alles geveinsd heeft, en je enkel nog gebruikt voor kost en onderhoud, en als uitvalsbasis voor hun activiteiten.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 29 mar 2018 22:23

Het voorbeeld dat ik heb aangehaald was ook geen illegaal maar een asielzoeker.

Wij kunnen u niet tegenhouden ... soms loopt het wel goed maar die cases ken ik niet.
Ik ken alleen de cases die misliepen en dat waren en tientallen per jaar (door mij gekend)

Ellixhirion
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 apr 2018 09:58

Beste mensen,

Sinds kort ben ik een man tegengekomen die helaas illegaal in België verblijft. Maar we vinden elkaar leuk en zouden graag binnenkort trouwen.
Wat mij wel tegenhoudt is wat als hij enkel uit is op een schijnhuwelijk? Ik ken hem niet lang genoeg om zijn echte intenties te weten. Ondanks dit, wil ik toch de trouwplannen verder zetten maar zou graag het één en ander willen weten over het intrekken van zijn verblijfsvergunning (zodat moest hij toch weggaan na een jaar of twee, dat hij ook wel nadien met niets achterblijft hé :shock: )

Mijn vragen:
1. Wat is het aantal maximum huwelijksjaren waarbij een intrekking van zijn verblijfstitel van toepassing is na een scheiding?
2. Iemand had mij ooit verteld dat het mogelijk is om in het gemeentehuis een document te tekenen (beide partners) dat mij als Belgische partner levenslang recht geeft om zijn verblijfstitel in te trekken als hij ooit weggaat, klopt dit?

Hopelijk begrijpen jullie mijn situatie en mijn twijfels (niemand is nog te vertrouwen tegenwoordig).
Let op trouwen wil niet zeggen dat hij mag verblijven op Belgische grond gebied.
Na uw trouw heeft u 30 dagen de tijd om uw gezinshereniging aan te vragen. Daar zal u moeten voorleggen als hij niet werkt en
of werksvergunning heeft, dat u over uw eigen plaats beschikt(huren of eigenaar), genoeg inkomen heeft voor jullie beiden(minimum van 1500 EUR is verwacht).

Afhangend van welke regio dat u bent zijn er andere regels, bv in Antwerpen moet u toestemming krijgen als u wilt trouwen met iemand die illegaal verblijft. U zal uitgenodigtworden op een interview die moet bepalen als dit niet schijn is.
Men zal dan foto's, berichten en ander bewijs van de relatie moeten voorleggen.

er is ook en andere oplossing dan trouwen en dat is het wettelijk samenwonen. In tegenstelling van het huwelijk waar u minimum een relatie van 1 jaar moet bewijzen, moet men voor het wettelijk samenwonen 2 jaar bewijs voorleggen.

Voor jou vragen:

1: Geen enkel, vanaf het moment dat u scheid is de verblijfgunning dat hij had met reden tot gezin gebroken, natuurlijk heeft hij wel 30 tot 90 dagen tijd om zjn huidige situatie in orde te brengen (als het kan) maar dit is uw probleem niet meer.

2: dit is wat het koppel bepaald op de huwelijksakte. Men kan standaard akkoord gaan met deze die word bepaald door de Belgische wet, kortom alles 50/50 of men stelt deze zelf samen, waar men dan regels zoals hierboven kan bepalen. Eerlijk gezegd als dit het soort regels zijn die erin komen te stzaan is dit geen goed teken.

Hoelang kennen jullie elkaar? Als het iet indiscreet is, welke nationaliteit is uw partner? hoe groot is het leeftijds verschil? Doet hij enige moeite voor taalopleidingen of zoeken naar jobs?

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 apr 2018 10:23

1: Geen enkel, vanaf het moment dat u scheid is de verblijfgunning dat hij had met reden tot gezin gebroken, natuurlijk heeft hij wel 30 tot 90 dagen tijd om zjn huidige situatie in orde te brengen (als het kan) maar dit is uw probleem niet meer.
Dit is niet correct. Grofweg kan je stellen dat dit 5 jaar is, maar er zijn een aantal randvoorwaarden die vervuld moeten zijn. Meer info kan je hier vinden: http://www.agii.be/thema/je-bent-famili ... echtgenoot
2: dit is wat het koppel bepaald op de huwelijksakte. Men kan standaard akkoord gaan met deze die word bepaald door de Belgische wet, kortom alles 50/50 of men stelt deze zelf samen, waar men dan regels zoals hierboven kan bepalen. Eerlijk gezegd als dit het soort regels zijn die erin komen te stzaan is dit geen goed teken.
Heb je hier een rechtsgrond voor? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een huwelijkscontract de rechtstaat kan vervangen in dergelijke zaken. Enkel de bevoegde minister of DVZ kan een duurzaam verblijfsrecht intrekken.

Ellixhirion
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 apr 2018 10:43

1: Geen enkel, vanaf het moment dat u scheid is de verblijfgunning dat hij had met reden tot gezin gebroken, natuurlijk heeft hij wel 30 tot 90 dagen tijd om zjn huidige situatie in orde te brengen (als het kan) maar dit is uw probleem niet meer.
Dit is niet correct. Grofweg kan je stellen dat dit 5 jaar is, maar er zijn een aantal randvoorwaarden die vervuld moeten zijn. Meer info kan je hier vinden: http://www.agii.be/thema/je-bent-famili ... echtgenoot
2: dit is wat het koppel bepaald op de huwelijksakte. Men kan standaard akkoord gaan met deze die word bepaald door de Belgische wet, kortom alles 50/50 of men stelt deze zelf samen, waar men dan regels zoals hierboven kan bepalen. Eerlijk gezegd als dit het soort regels zijn die erin komen te stzaan is dit geen goed teken.
Heb je hier een rechtsgrond voor? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een huwelijkscontract de rechtstaat kan vervangen in dergelijke zaken. Enkel de bevoegde minister of DVZ kan een duurzaam verblijfsrecht intrekken.
"Duurzaam verblijfsrecht na 5 jaar voor gezinshereniging met Belgische echtgenoot", we hebben het hierover na 5 jaar en dus na de procedure van de gezinshereniging, dan word de F kaart vervangen en heeft de persoon recht op de Belgische identiteit.
In 5 jaar kan er veel gebeuren, zoals een scheiding. Het "gezin" is dus gebroken en dus telt de verblijfsvergunning voor "gezinshereniging" niet meer vanaf de rechter de scheiding heeft uitgesproken.
De F-kaart is 5 jaar geldig, maar wil niet zeggen dat het daarom niet verbroken kan worden...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”