Feitelijk samenwonen - relatiebreuk verdeling

Commerke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Feitelijk samenwonen - relatiebreuk verdeling

#1 , 26 mar 2018 17:18

Beste leden,

Mijn partner en ik zijn 2 maand geleden uit elkaar gegaan. We zijn feitelijk samenwonend geweest zonder contract.
Ons huis is verkocht maar de akte moet nog komen.
Nu is er discussie.
Zij probeert alles op te eisen. De ouders willen de gelden gestort op de gemeenschappelijke rekening terug vorderen. Kan dit of maar voor de helft?
Ze rijdt 90 % vd tijd met onze gemeenschappelijke waarden.
Mijn vader en ik hebben destijds veel gerenoveerd waarbij ook facturen op mijn naam staan? Kan ik dit terugeisen gezien alle materieel zij van haar ouders kreeg ook terugeist?
Ik heb elke maand meer op de gemeenschappelijke rekening gestort, in totaal komt dit op 8500 € . Kan ik dit bedrag terugeisen gezien ik meer bijgedragen heb in de lasten vd woonst?

Welke rechten heb ik nog?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Commerke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2018 12:04

Beste,

Bedankt voor de link.

Het is nogal ingewikkeld in juridisch opgesteld.

Mijn ex gaf het argument aan "omdat ik meer verdien, moet ik ook meer bijdragen in de kosten", terwijl zij uiteindelijk evenveel kon bijdragen ook al verdiende ze iets minder.

Ze heeft een paard gekocht en kon dan wel de stallings- en onderhoudskosten betalen. Dus ik vermoed dat als ze zo'n kosten kan dragen ze ook evenveel kan bijdragen in de kosten van de woning en de lening.

Ik kan er moeilijk uit afleiden of ik recht heb op het recupereren van mijn teveel betaalde bijdragen.

Ik vermoed dat bij feitelijk samenwonenden, zonder samenlevingscontract, het uiteindelijk 50/50 moet zijn.

Mijn vader en ik hebben ook veel verbouwingswerken zelf gedaan waardoor de woning een groot stuk in waarde gestegen is. Ik kan dit ook aantonen met facturen. Kan ik hierop beroep doen?

Mvg

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 28 mar 2018 13:30

bij feitelijke samenwoning kunnen geen rechten ontleend worden aan die relatievorm wat de verdeling betreft. (dus wie het meest verdiende, telt hier niet: jullie zijn gewoon twee personen zonder wettelijke band) De enige regel die telt is: wat bewijsbaar IN een gemeenschappelijk goed is geïnvesteerd, gaat ook terug naar die investeerder terug; Dus als elkeen op de gemeenschappelijke rekening gelden heeft gestort:gaan die gelden ook terug naar de eigenaar. Staat dat totale bedrag er niet meer op: dan heb je inderdaad gedoe. Want je kan onmogelijk nog verdelen wat er niet meer is....Je zal het dus samen eens moeten raken. De renovatie van het huis komt niet meer in rekening nà de verkoop van jullie huis. Als er op jullie aankoopakte stond dat jullie 50/50 eigenaar zijn, telt ook die breuk voor de verdeling.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”