stiefkinderen naar langstlevende biologische ouder?

mememe
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

stiefkinderen naar langstlevende biologische ouder?

#1 , 25 mar 2018 22:16

Hallo,

Ik vroeg mij af of de stiefkinderen naar de langstlevende biologische ouder gaan, bij overlijden van de ene biologische ouder, ook als die opnieuw getrouwd was?

Mijn vriendin en ik zullen namelijk binnenkort trouwen en we vroegen ons af of er iets speciaals moest ondernomen worden zodat de nieuw aangetrouwde partner (ik dus) de stiefkinderen kan blijven opvoeden, moest mijn partner (de biologische moeder) er niet meer zijn. Gaan de stiefkinderen dan automatisch terug naar de biologische vader?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mar 2018 18:24

Dat kan je niet laten vastleggen.
Beide ouders hebben samen het ouderlijk gezag. Als één ouder overlijdt gaat het volledige gezag (alle rechten en plichten) naar de andere ouder. Het enige wat je als stiefouder kan vragen is bezoekrecht op basis van een goede band met de kinderen. Of iets anders overeenkomen met de vader natuurlijk.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 26 mar 2018 19:24

Niet naar de biologische ouder want die heeft niet plots de rechten van een wettelijke ouder gekregen. Voor de wet is die onbekend.
De wettelijke ouders hebben inderdaad voorrang.
De stiefouder kan net zoals de grootouders ook omgangsrecht krijgen.
Hangt ook af van hoelang er feitelijk gezag was en hoe oud de kinderen.
Mogelijkheid is dat stiefouder een kleine adoptie kan doen zodat hij wettelijk ook ouder wordt.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”