Huwelijkscontract na aankoop woning

MeGu
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huwelijkscontract na aankoop woning

#1 , 08 mar 2018 16:00

Beste,

Na de euforie van de verloving kwam al snel de ontnuchtering.
Mijn partner, waar ik 2 kinderen mee heb en 3 jaar geleden een huis mee heb aangekocht wil trouwen met een huwelijkscontract met scheiding van goederen.
Wij hebben destijds in de notariële akte de verhouding van 80/20 laten opschrijven wat betreft de woning. Dit vond ik gepast aangezien mijn partner eigen middelen heeft voorzien en ik niet.
Nu betaal ik al sinds de eerste aflossing telkens 50% van de lening af.
Mijn vraag is dan ook is het nog opportuun om met een contract te trouwen, aangezien alles al uitvoerig in de notariële akte van ons huis staat? En wat bij een echtscheiding? Heb ik recht om iets van mijn betaalde aflossingen op te vragen.
Mijn partner wil ook al zijn financiële middelen afschermen, alsook zijn toekomstige erfenissen en dergelijke. Wat ik begrijp maar dit geldt dan ook langs mijn weg veronderstel ik.
En wat met onze kinderen? Kunnen zij bij het overlijden van 1 van de partners de andere persoon de deur wijzen, indien men getrouwd is met een huwelijkscontract met scheiding van goederen?
Hoogstwaarschijnlijk stel ik simpele vragen, maar ik ben hier niet in thuis. Ik wil langs mijn kant ook geïnformeerd zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 08 mar 2018 19:03

Op basis van deze post kan geen advies gegeven worden. Vertaal dit eens cijfermatig. Hoeveel heeft de woning gekost? Hoeveel heeft je partner aan eigen middelen ingebracht? Is ie 80/20 de eigendomsverhouding? Of de verhouding waarbij de eventuele meerwaarde gedeeld zal worden?
Bij een overlijden is er sowieso vruchtgebruik voor de langstlevende. Die kan dus niet uit het huis gezet worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 08 mar 2018 21:07

Door te huwen met volledige scheiding van goederen verandert er wat eigendom en bezit betreft eigenlijk niets tov de huidige situatie.
In beide situaties behouden de partners hun eigen goederen.
Na huwelijk zal de langslevende wel het vruchtgebruik verkrijgen van alle bezittingen van de overleden partner, nu is dat niet het geval.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

MeGu
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mar 2018 15:39

dit gaat over de eigendomsverhouding.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 09 mar 2018 22:18

dit gaat over de eigendomsverhouding.
Indien men huwt met volledige scheiding van goederen blijft die verhouding dezelfde.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 10 mar 2018 08:10

dit gaat over de eigendomsverhouding.
Daar de splitsing 80/20 is lijkt het logisch dat jij slechts 20% van de lening aflost (verhoogd met de afbetaling van uw “20%” als jij geen geld ingebracht hebt. Als zij 80.000€ inbracht dan betaal je bovenop je “20%” de afkortingen voor 20.000€. De rest is dan 80/20.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”