onderhoudsgeld

van hamme
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

onderhoudsgeld

#1 , 06 mar 2018 15:34

mijn kind is 21 jaar en heeft zelf het huis verlaten, hij doet nu zijn laatste jaar op school en woont in bij mensen waar ik het adres niet van ken.
ik persoonlijk trek een weduwen pensioen en kindergeld wat helemaal niet veel is om rond te komen.
vandaag kreeg ik een aangetekend schrijven dat ik onderhoudsgeld zou moeten betalen!
wanneer ik het kindergeld al niet meer ga trekken en dan nog eens onderhoudsgeld, dan kan ik beter in een garage gaan wonen.
is dit normaal??????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 06 mar 2018 18:14

Je kan antwoorden dat je zoon uiteraard kost en inwoon kan krijgen op jouw adres. Als zijn school bereikbaar is met het openbaar vervoer is er geen speciale reden om op een ander adres te gaan wonen, tenzij vanwege zijn persoonlijke voorkeur. Maar die moet je dan niet bekostigen. Wat u wel moet bekostigen zijn: studiematerialen, boeken, cursussen,inschrijvingsgeld, medische zorgen, transport en kledij. Daarvoor moet hij vooraf even inseinen welke kosten er aan staan te komen en dan bezorgt hij voor de terugbetaling u de bonnetjes of facturen. voor kledij kan er natuurlijk overleg gepleegd worden: als hij een broek nodig heeft, kan dat er eentje zijn in de betaalbare prijsklasse.

van hamme
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mar 2018 08:50

maar wanneer het kindergeld al naar hem gaat, is dat dan al niet voldoende om zijn kosten te dekken?
zo kunnen kinderen tot hun 25 jaar hun ouders blijven plunderen wanneer ze zelf het huis verlaten.
wanneer zij nu een inbreuk maken op de burgerwet, kan ik daar ook nog voor opdraaien, hij is nooit bereid geweest om ook maar 1 euro te verdienen door weekendwerk enz..
het enige wat hij deed of interesseerde was zijn x box.
wanneer ik daar een einde aanmaakte sloegen zijn stoppen door en verliet hij de woning.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 07 mar 2018 16:02

Ik vermoed dat die brief voor onderhoudsgeld van het OCMW kwam. De zoon heeft een leefloon van samenwonende aangevraagd, maar het OCMW heeft vastgesteld dat moeder eer nog is en een inkomen heeft. In principe is moeder dus onderhoudsplichtig.
Als dat zo is, leg de situatie uit aan het OCMW , geef hen alle info van uw inkomen zodat zij de toestand echt kunnen inschatten en een correcte beslissing nemen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 07 mar 2018 18:14

Hij moet wel naar school gaan en slagen ... indien niet nog een reden te meer om ondersteuning te weigeren.
U bent niet verplicht om exuberante bedragen te betalen gezien hij perfect bij u had blijven wonen.
Als hij dat niet wil om andere redenen dan studieredenen gaat hij het toch moeilijk hebben om uiteindelijk geld van u te verkrijgen.
Ook als het OCMW zou beslissen kan u nog steeds naar de familierechtbank trekken.
Uw inkomen moet minstens het leefloon zijn - beslagname van inkomen daaronder zal moeilijk zijn.

Hier staan de beslaggrenzen
https://www.gerechtsdeurwaarders.be/nkg ... e-bedragen

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”