trouwen voor of na aankoop huis?

mememe
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

trouwen voor of na aankoop huis?

#1 , 04 mar 2018 20:00

hallo,

mijn vriendin en ik (feitelijk samenwonend) hebben een huis gekocht en de aankoopakte zal over 6 weken verleden worden. Nu vragen we ons af of we best voor of na het verlijden van de akte trouwen, en waarom precies?

We zouden trouwen onder het stelsel van scheiding van goederen en aanwinsten (behalve voor de gezinswoning die in het gemeenschappelijke vermogen zal gebracht worden).
Is er een nadeel als we pas na het verlijden van de aankoopakte zouden trouwen, en dus elk 50% van het huis in eigen vermogen hebben? Zou het zinvol zijn om dat huis later dan in het gemeenschappelijk vermogen te laten komen?
Ik weet dat indien we eerst zouden trouwen (met voorgenoemde huwelijkscontract), dat het huis automatisch in het gemeenschappelijk vermogen zou terechtkomen, en we daarom vanzelf elk 50% eigenaar zijn.
Ik heb al eens gehoord dat er minder notariskosten zijn als het huwelijk de aankoop voorafgaat, klopt dit? Andere redenen om eerst te huwen? Of maakt dit eigenlijk helemaal niks uit...

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 mar 2018 20:40

Aangezien jullie willen huwen met scheiding van goederen zie ik geen enkel verschil tussen het huis elk voor de helft kopen voor het huwelijk of na het huwelijk. Waarom jullie het huis eventueel in een aparte gemeenschap willen aanhouden in combinatie met een volledige scheiding is mij een raadsel, want de eigendomsverhouding blijft dezelfde in beide gevallen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mememe
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2018 20:59

Aangezien jullie willen huwen met scheiding van goederen zie ik geen enkel verschil tussen het huis elk voor de helft kopen voor het huwelijk of na het huwelijk. Waarom jullie het huis eventueel in een aparte gemeenschap willen aanhouden in combinatie met een volledige scheiding is mij een raadsel, want de eigendomsverhouding blijft dezelfde in beide gevallen.
zou het geen effect hebben op het erfrecht, dat de langstlevende partner (indien er geen kinderen zijn) het gemeenschappelijk vermogen erft? Indien het huis enkel in het eigen vermogen zit, dan gaat de 50% eigenaarschap niet naar de langstlevende partner?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 04 mar 2018 21:20

Een huwelijkscontract kan steeds worden gewijzgd bv. om een huis in een aparte gemeenschap te brengen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”