Stopzetting Wettelijk Samenwonen met lening eigendom partner

timofp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Stopzetting Wettelijk Samenwonen met lening eigendom partner

#1 , 18 feb 2018 21:57

Mijn vriendin en ik zijn een maand geleden na 8 jaar uit elkaar gegaan. De afgelopen twee jaren hebben we zelf een huis gebouwd dat net af is sinds januari. De relatie is nu beëindigd.

Enkele feiten
  • Mijn domicilie staat nog bij haar ouders omdat we hier woonden tijdens de bouwwerken die we grotendeels zelf deden. Ik woon tijdelijk terug bij de ouders.
  • Wettelijk samenwonen is nog niet verbroken bij de gemeente.
  • Er zijn nog veel persoonlijke spullen van mij en spullen van ons beide in het huis van haar ouders (mijn domicilie adres) en in het huis dat we hebben gebouwd.
  • het huis staat volledig op haar naam omdat de bouwgrond geschonken is door haar ouders
De spullen hoop ik via de vrederechter te regelen. Er is echter ook een complexe financiële situatie waar ik graag wat advies over had
  • Ik heb 6 maanden geleden 45.000 euro geleend aan haar. Dit is beschreven in een notariële akte waarin beschreven staat dat ze dit moet terug betalen bij stopzetting wettelijk samenwonen.
    --> Ik hoop dat ik dit zonder al te veel problemen kan terug krijgen gezien dit beschreven is, of zitten hier nog addertjes onder het gras waarvoor ik moet oppassen?
  • We hebben in oktober twee leningen aangegaan.
    - renovatielening 38.000 euro, beide ondertekend
    - groene lening 7.000 euro, enkel ik ondertekend

    De bedoeling was dat dit ook bij de notaris beschreven werd, maar hier is het nooit toe gekomen omwille van de beëindiging van de relatie.
    Ik heb sinds oktober beide leningen volledig alleen terug betaald en doe dit ook nog sinds ik er niet meer woon om te vermijden op een zwarte lijst te komen.

    --> welke stappen moet ik ondernemen opdat ze beide leningen overneemt of onmiddelijk aflost. Omwille van deze lening kan ik niets huren of kopen.


    Het geld van de lening is op onze gemeenschappelijke rekening gestort maar achteraf naar mijn rekening overgeschreven omdat ik alle facturen van materiaal betaalde. Een gedeelte van deze facturen bezig ik zelf (digitale in email). De papieren facturen en kassatickets bezit mijn ex partner. Ik bezit van alle betalingen wel rekeningafschriften.

    Ze willen dit echter niet terug betalen omdat ik niet alle facturen kan voorleggen (i.e. enkel digitale).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 feb 2018 17:01

Jongen toch! Schulden aangaan , alleen of samen, voor kosten aan een woning die niet van u is en waarschijnlijk nooit zal worden. Dat doe je niet.
Die lening aan haar die beschreven is bij de notaris, dat zal wel lukken. Voor die anderen, die je (mee) hebt getekend , zal het moeilijker zijn iets te recupereren. De bank zal u niet zo maar de schuld kwijtschelden. Die gelden zal u van haar moeten terugvorderen.
Daarom, neem een goede advocaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 24 feb 2018 19:57

Neem inderdaad een goede advocaat. Je krijgt dit duidelijk niet zelf onder elkaar geregeld. Maak voor de advocaat een overzicht van alle financiële gegevens en feiten zodat hij zo weinig mogelijk (dure) uren moet spenderen om het dossier in elkaar te puzzelen.

Het huis is van haar omdat het op haar grond gebouwd werd doch je hebt wel recht op de helft van de waarde van het gebouw dat je er samen op bouwde. Als je samn haar bestaand huis renoveerde zou je de helft van de meerwaarde door renovatie ervmoeten kunnen uithale. Te corrigeren natuurlijk met ongelijke inbrengen.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 27 feb 2018 19:15

Sorry, TS heeft geen recht op de helft van de waarde van het gebouw. Dat is nl. 100 % van de ex-partner. Hij kan en moet proberen zijn inbreng van haar te recupereren. Dat zal moeilijk genoeg zijn. Het zal er op aan komen ontegensprekelijke bewijzen van zijn inbreng voor te leggen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 28 feb 2018 08:22

Xanton,

jullie hebben beiden gelijk. strikt juridisch is alles wat op haar grond staat eigen vermogen van haar.
MAAR : er is ook een regel dat als het eigen vermogen zich oneigenlijk verrijkt heeft ten nadele van het gemeenschappelijk vermogen of het eigen vermogen van een ander, er een vergoeding verschuldigd is ten belope van de vastgestelde verrijking.

Neemt niet weg dat hier inderdaad wat klassieke fouten gebeurden :

- Je tekent niet mee voor een lening mbt een goed dat niet jouw mede eigendom is
- Je zit inderdaad vast met die leningen. gezien zeer recent is de kans bijzonder klein dat de kredietverstrekker een tenlasteneming door haar zal toestaan. En zelfs een rechtbank kan dat niet wijzigen... Die kan hoogstens beslissen dat zij in praktijk moet betalen, maar je zal wel medeschuldenaar blijven. En je zal in de centrale kredieten aan particulieren van NBB vermeld blijven waardoor andere kredietverstrekking moeilijk is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

timofp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2018 09:12

Bedankt voor alle reacties.

Ik weet dat het natuurlijk niet slim was, de afspraak was dat we de lening in ons samenlevingscontract gingen opnemen net zoals de gift. Volgens de notaris was het dan ook beter dat we de lening eerst afsloten opdat we de documenten konen bijvoegen aan het samenlevingscontract.

Tussen die twee stappen is het natuurlijk fout gelopen....

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mar 2018 10:45

Hoe werd de lening precies bescheven, wat staat er exact te lezen?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”