Op straat gezet worden.

deadluyhit7
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Op straat gezet worden.

#1 , 11 feb 2018 21:53

Situatie: Ik naakte eigenaar en vriendin van een woning woon samen met de vruchtgebruiker van de woning (mijn oma). Wegen besproken verbouwingen die ik als eigenaar uitvoerde voor de leefbaarheid van de woning, is er ruzie ontstaan. Ze is nu 72 jaar en doet de hele dag geen *****(niets). Dus op het minste heeft ze opmerkingen. Zelf heb ik niet altijd tijd wegens schiften werk. Ze zit een hele dag niets te doen en klaagt en zaagt de hele dag door. Tegen over mijn vriendin is ze niet altijd even vriendelijk en is vaak achter onze rug tegen familie en vrienden ons aan het slecht maken.

Dus door heel wat ruzie is ze begonnen met het dreigen, "Ik gooi ulle alle twee op straat!" ... Dus nu de vraag: Kan zij als vruchtgebruiker over de woning waar wij ook inwonende als naakte eigenaar van de woning ons buiten gooien?

Ps: de woning is een kangoeroewoning

mvg Wesley

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 11 feb 2018 22:28

Blote eigenaar heeft geen woonrecht.
De vruchtgebruiker wel.
Dus ja ze kan u verzoeken te vertrekken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8837

#3 , 11 feb 2018 23:03

Strikt genomen kan de vruchtgebruiker dat wel. Maar laten we even naar de realiteit van de situatie kijken. Ik lees dat dit een kangoeroewoning is. Ik ga er dus vanuit dat jullie elk een eigen woonruimte hebben met misschien enkele gemeenschappelijke ruimtes. De vruchtgebruiker zou jullie dus kunnen verzoeken te vertrekken en zelf de andere woonruimte verhuren. Maar dat is niet zo simpel omdat er naar alle waarschijnlijkheid géén twee aparte woonadressen zijn en de twee woningen niet helemaal gescheiden zijn. Bijgevolg vindt de vruchtgebruiker geen huurder om de overige woonruimte te verhuren. Gezien haar leeftijd is de totale woning allicht te groot voor haar om te onderhouden. Jullie hebben er ook onderhoudswerken aan gedaan, die zij eigenlijk zou moeten bekostigen. (enkel de grote structurele werken zoals dak en ramen moeten door de naakte eigenaar bekostigd worden). wie betaalt de belastingen? De verzekeringen? Kortom het zal wel zo'n vaart niet lopen. Maar een oudere persoon die klaagt en conflicten opzoekt houdt daar zelden mee op. Integendeel, het wordt waarschijnlijk erger. Probeer dus de ruimtes goed te scheiden als u zo wil blijven wonen. Ik heb een groot vermoeden dat de vruchtgebruikster geen stappen zal ondernemen, maar het klagen zal blijven...

Reclame

deadluyhit7
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2018 23:20

Ik betaal alle verzekeringen, en belastingen. we hebben 2 gemeenschappelijke kamer. dank u voor de uitleg

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 12 feb 2018 00:07

Er klopt iets niet.
Het is onmogelijk dat de belastingen worden geheven op naam van de blote eigenaar.
Het is de vruchtgebruiker op wiens naam de belastingen worden gevestigd. De vruchtgebruiker moet ook de woning verzekeren.

Wat de grote werken betreft: die zijn altijd ten laste van de blote eigenaar. En er vloeien geen bijkomende rechten uit voort.

Dus ja, als ze doorzet moeten jullie weg.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8837

#6 , 14 feb 2018 08:41

De bejaarde dame zal geen stappen ondernemen om jullie "er uit te zetten" Dan moet ze de herstellingswerken, belastingen en verzekeringen zelf betalen. Daarvoor moet ze ook nog naar het vredegerecht. Mensen die zaken willen veranderen ondernemen daar de stappen voor. Klagende mensen ondernemen eigenlijk niets, maar ventileren enkel hun ongenoegen tegen de omgeving. bij volgende zeurbeurt maak je een lijstje op met de kosten die ze zelf zal moeten dragen als jullie weg zouden zijn. Maak ook een liist van de renovatiekosten die je gespendeerd hebt aan de woning die zij wettelijk gezien moet betalen. Meldt daar ook bij dat er dan een officiële inventaris opgemaakt zal worden worden van de staat van de woning en dat zij die volgens de wet in die staat zal moeten onderhouden en bekostigen in de toekomst als jullie zouden vertrekken. Dat jullie wettelijk dan ook een jaarlijks bezoek zullen uitvoeren om de staat van de woning te controleren. Vraag haar (in aanwezigheid van de andere familie bij wie ze gaat klagen) wat ze precies wenst.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”