Samenwonen met studerende vriendin

Roetgare
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Samenwonen met studerende vriendin

#1 , 08 jan 2018 12:19

Hallo,

binnen enkele maanden ga ik samenwonen met mijn vriendin. Nu zijn wij de kosten wat aan het uitrekenen om te zien wat ons budget zal zijn. Ik zal even de situatie schetsen:

Ik werk momenteel part-time, wegens gezondheidsredenen, maar binnen enkele weken zal dat terug full-time zijn (voor we gaan samenwonen).
Zij studeert nog, ook part-time, ze werkt niet, maar ze neemt ook maar een beperkt aantal studiepunten op per jaar omdat het anders te zwaar is. Ze is nogal perfectionistisch en liever minder examens en overal erdoor dan herexamens. Reden dat ik dit allemaal vertel is omdat het dus niet mogelijk is om meer studiepunten op te nemen. Zij zit momenteel op kot.

Even gezocht op internet maar ik vond niets die echt duidelijkheid gaf over waar we terecht konden met onze vragen en waar zij eventueel recht op had. Eind januari hebben we een afspraak bij de CM maar ik ben liever wat meer voorbereid.

Dus kort samengevat, ik werk, zij studeert (beperkt aantal studiepunten). Kan zij een vervangingsinkomen aanvragen? Hoe zit het met studietoelages? Hoe zit het met kindergeld (ze is 21)? Bij welke instanties kunnen we terecht?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 09 jan 2018 09:01

Twee mogelijkheden :

Ofwel logeert ze bij u en blijft ze als studente thuis gedomicilieerd zodat haar ouders kindergeld ontvangen, haar fiscaal te laste hebben en eventueel een studiebeurs voor haar krijgen. Haar ouders betalen dan haar studie/verblijf etc.

Ofwel gaan jullie feitelijk samenwonen en neemt zij haar domicilie bij u. Ze komt dan ten laste van u en "jij" krijgt kindergeld. Studiebeurs op basis van uw inkomen.

Naar t OCMW gaan voor leefgeld is dé facto géén optie : OCMW zal de ouders wijzen op de onderhoudsplicht. Enkel bij ernstig ontwrichte situaties zijn er (soms) mogelijkheden. Je zal het dus moeten doen met uw inkomen + studiegeld van haar ouders.

Roetgare
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jan 2018 21:17


Ofwel gaan jullie feitelijk samenwonen en neemt zij haar domicilie bij u. Ze komt dan ten laste van u en "jij" krijgt kindergeld. Studiebeurs op basis van uw inkomen.
"Als u feitelijk samenwoont wordt u fiscaal beschouwd als alleenstaanden. U moet dus elk apart een aangifte indienen en u wordt afzonderlijk belast."

Komt zij dan ten laste van mij omdat ze nog studeert? OCMW hebben we niet nodig, haar ouders zijn inderdaad gebonden aan de onderhoudsplicht maar hier zullen geen problemen mee zijn.

Bedankt alvast voor uw antwoord, ik zie soms door het bos de bomen niet :?

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”