Samenwonen met vriend - geen contract - relatiebreuk - verlaten woonst

dannyboy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Samenwonen met vriend - geen contract - relatiebreuk - verlaten woonst

#1 , 28 dec 2017 11:01

Beste iedereen,

Ik heb volgende case :

Mijn dochter woont samen met haar vriend in een appartement.
Zij betaalt daar een maandelijkse vergoeding voor. Staat NIET op papier. Geen contract.
Zij is daar ook gedomicilieerd.
Woont daar minder dan een jaar.
Relatie is over.
Vriend wil haar zo snel mogelijk buiten ! ! !
Maar zij dat kan pas op 1 april 2018. Dan kan ze pas in haar eigen appartement.

Vraag : welke rechten heeft zij ? Kan zij eisen om daar (tegen verdere betaling) 3 maanden te blijven ? Of moet zij in de tussentijd een andere oplossing zoeken ? M.a.w. : is er een soort opzegperiode in dit geval ?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 28 dec 2017 11:41

In eerste instantie is je dochter op dat adres gedomicilieerd en heeft ze het recht daar te wonen. Dat ze het huurcontract van de woning niet mede getekend heeft is eigenlijk nog een andere zaak. Ik ga er van uit dat ze niet wettelijk samenwonen? Ze kan met haar ex-partner op papier zetten dat ze ten laatste 131 maart uit de woning vertrekt en dat ze anders een verzoek bij de vrederechter zal neerleggen die de termijn van 3 maanden zeer hoogstwaarschijnlijk wel zal toestaan. Persoonlijk zou ik geen 3 maanden willen wonen in een (klein) appartement met een persoon waar het niet meer mee klikt en die me zo snel mogelijk buiten wil. Dat wordt stressen. Kan ze haar inboedel niet even stockeren (uw garage?) en tijdelijk even thuis wonen of bij vrienden logeren?

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 28 dec 2017 17:26

Klopt bij domicilie kan men zomaar niet 'verwijderd' worden noch door de huurder noch de verhuurder.
Enkel de persoon zelf kan verhuizen of de vrederechter kan dit opleggen nadat huurder of verhuurder naar de rechtbank zijn gegaan.
Is uiteraard geen ideale situatie.
voor de rest zie @eylis #2

Reclame

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#4 , 28 dec 2017 20:26

Beste

In deze periode staan er veel vakantiewoningen leeg. Dat kan een tijdelijke oplossing zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

katje2560
Berichten: 101

#5 , 28 dec 2017 20:33

Your second home Wommelgem :)
Ideale vakantiewoning

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”