Wettelijk samenwonen fiscaal

aussie
Topic Starter
Berichten: 8

Wettelijk samenwonen fiscaal

#1 , 25 nov 2017 10:46

Momenteel woon ik feitelijk samen. Mijn partner wil nu liever wettelijke samenwonen via het gemeentehuis.
Toch enkele fiscale vragen indien zou gebeuren in 2017;
- aangifte 2017 is apart
- wat met de lopende autolening, beiden aansprakelijkheid, kan ik individueel nog een lening afsluiten (niet onroerend goed ) voor privé doeleinden,
- indien er een breuk zou komen, gewoon uit elkaar, wat met eventuele alimentatie of andere financiële verplichtingen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 25 nov 2017 13:09

“Art.1475. § 1. Onder "wettelijke samenwoning" wordt verstaan de toestand van samenleven van twee personen die een verklaring hebben afgelegd overeenkomstig artikel 1476...Art.1477 § 1. De bepalingen van dit artikel die de rechten, verplichtingen en bevoegdheden van de wettelijk samenwonenden regelen, zijn van toepassing door het enkele feit van de wettelijke samenwoning.§ 2. De artikelen 215, 220, § 1, en 224, § 1, 1, zijn van overeenkomstige toepassing op de wettelijke samenwoning.§ 3. De wettelijk samenwonenden dragen bij in de lasten van het samenleven naar evenredigheid van hun mogelijkheden.§ 4. Iedere schuld die door een der wettelijk samenwonenden wordt aangegaan ten behoeve van het samenleven en van de kinderen die door hen opgevoed worden, verbindt de andere samenwonende hoofdelijk...Art.1478.Elk van de wettelijk samenwonenden behoudt de goederen waarvan hij de eigendom kan bewijzen, de inkomsten uit deze goederen en de opbrengsten uit arbeid. De goederen waarvan geen van beide wettelijk samenwonenden de eigendom kan bewijzen en de inkomsten daarvan worden geacht in onverdeeldheid te zijn.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Voor de autolening waarvoor u beiden aansprakelijk was, blijft u beiden aansprakelijk. De inkomsten uit eigen goederen en deze uit eigen arbeid behoudt u zodat u er ook alleen een lening kan mee aangaan voor privé-doeleinden. In geval van breuk zie art.1477,§2 en §4 B.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 25 nov 2017 18:11

Wettelijk samenwonenden hebben een gezamenlijke belastingaangifte , net als gehuwden, voor het eerste volledig jaar dat ze wettelijk samenwonen.
Als je dit jaar nog gaat tekenen, moet je aangifte over 2018 samen gedaan worden, in de loop van 2019.
verder : wettelijk samenwonenden leven in een systeem van scheiding van goederen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”