Uit elkaar - wat met huurcontract woning

Gebruiker37
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Uit elkaar - wat met huurcontract woning

#1 , 14 nov 2017 21:03

Begin juli heb ik Mijn relatie beëindigd en heb ik mijn toenmalige vriend verzocht de woonst te verlaten. Dit heeft hij ook gedaan maar wil zijn domiciel niet verzetten. Het huurcontract staat op beide ons naam. Hij wil ook geen overeenkomst teken dat het contract overgezet wordt op enkel mijn naam.
Nu heb ik het eindelijk zover gekregen dat hij van de ambt afgeschreven is.
Van het immokantoor kreeg ik te horen dat de waarborg van de woonst gaat naar diegene die het langst in het huis blijft wonen maar ik veronderstel dat dit dan contractueel is. Wil dit dan zeggen dat ik de waarborg kwijt ben als ik mijn opzeg doe? Hij woont hier toch niet meer en zijn domiciliering staat hier niet meer. Hij betaalt ook sinds juli geen huur meer! Wat kan ik doen? Aub kan er mij iemand helpen want ik ben ten einde raad!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2017 10:19

Is de verhuurder bereid het huurcontract volledig op uw naam te zetten? Als dit het geval is, en uw ex wenst hier niet aan mee te werken, kan u de helft van de huur bij hem opeisen, ook al woont hij er niet meer. Als hij geen huur wil betalen, moet hij maar akkoord gaan dat het contract enkel op uw naam komt. Ik zie niet in waarom hij dit niet zou willen. Voor hem heeft het enkel nadelen om ook op het contract vermeld te staan. Als jij niet meer zou betalen aan de verhuurder, kan deze laatste immers de volledige som opeisen bij uw ex, aangezien hij ook op het huurcontract staat. En in principe is hij ook verplicht de helft van de huur te betalen.

Begin dus met een aangetekend schrijven te richten aan uw ex waarin u hem wijst op zijn plicht om zijn deel van de huur te betalen. Lijst op hoeveel dit is, en meld dat je niet zal nalaten naar de vrederechter te trekken, als hij zijn verplichting niet nakomt. Meld hem ook dat je de helft van de huur bij hem zal blijven opeisen, zolang hij niet akkoord is dat het contract enkel op uw naam gezet wordt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker37
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2017 13:25

Hij wil dit niet omdat hij mij op alle mogelijke manieren wil tegenwerken :( Ik heb hem zelf van de ambt moeten laten afschrijven! Ik wil dit allemaal niet maar hij laat mij op den duur geen andere keuze e! Misschien nog een domme vraag maar kost het geld om naar een vrederechter te gaan?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2017 13:36

Hij wil dit niet omdat hij mij op alle mogelijke manieren wil tegenwerken :( Ik heb hem zelf van de ambt moeten laten afschrijven! Ik wil dit allemaal niet maar hij laat mij op den duur geen andere keuze e!
Misschien nog een domme vraag maar kost het geld om naar een vrederechter te gaan?
Een verzoeningspoging voor de vrederecher kost geen geld. Meer uitleg vind u hier:
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/C ... gw0QGdVb2c

Als hij u wil tegenwerken, begin dan met de aangetekende brief waarin u stelt dat hij ook verantwoordelijk blijft voor het betalen van de huur zolang hij weigert om het contract te laten wijzigen, en u bijgevolg, desnoods via gerechtelijke weg, de helft van de huur bij hem zal opeisen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker37
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2017 14:03

Alvast bedankt voor de info! Nog 1 probleem... hij is dus vd ambt geschreven wat wil zeggen dat hij nu geen adres heeft. Moeilijk om een aangetekende brief te schrijven :/

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 nov 2017 14:52

Alvast bedankt voor de info! Nog 1 probleem... hij is dus vd ambt geschreven wat wil zeggen dat hij nu geen adres heeft. Moeilijk om een aangetekende brief te schrijven :/
Ah, OK. Hij heeft dus nog geen nieuw domicilie-adres? Dan is het inderdaad moeilijk om een AS te sturen.

Een mogelijkheid zou zijn dat je met de verhuurder met jou overeenkomt dat hij de huurovereenkomst opzegt, en dat hij een nieuwe huurovereenkomst opstelt met enkel jou als huurder. De verhuurder moet zich dan enkel aan de opzegtermijn houden. Maar in praktijk heb je er verder weinig last van dat hij nog op het huurcontract staat, niet? Als je alleen zou huren, moet je ook de huur alleen ophoesten, en aangezien uw ex niet meer bij u gedomicilieerd is, mag hij er niet zomaar binnen (of hij nu mee huurt of niet, maakt daar geen verschil: hij mag niet zomaar binnen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker37
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 nov 2017 19:48

Ik kan hier ook niet blijven wonen omdat de huur te hoog is voor mij alleen. Hij wou zelf het formulier niet tekenen om mij van het huurcontract uit te schrijven. Als ik ergens anders ga huren, moet ik ook terug een waarborg geven dus kan tenminste de helft van de huidige waarborg wel goed gebruiken! We hebben al een kindje waar hij zich niet van aantrekt en ik dus ook alles alleen mag voor betalen maar dat is al bezig in het gerecht... ook al verschillende keren naar immo gegaan en die doen alles volgens boekje dus ik heb echt het gevoel dat ik met mijn rug tegen de muur sta!! Ik heb trouwens in de tijd de waarborg alleen betaald dus gun ik het hem ook niet zomaar maar vrees dat zoals ik zei echt met mijn rug tegen de muur sta :(

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 nov 2017 09:40

In theorie kan je enkel geldig opzeggen als uw ex ook meet opzegt. Maar in praktijk durft een rechter wel eens anders oordelen. Dit kan misschien interessante lectuur zijn:
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 01/related
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”