Grootouder ten laste

Jakke007
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Grootouder ten laste

#1 , 05 okt 2017 22:37

Beste,

Ik ben momenteel alleenstaande met een invaliditeitsuitkering. Nu denk ik eraan om bij mijn grootvader van 91 te gaan inwonen, hij wordt al een dagje ouder en kan alle beetjes hulp gebruiken.
Ik dacht dat dit negatieve gevolgen zou hebben voor mijn uitkering, nl. dat deze van 55% naar 45% zou gaan wegens samenwonend. Maar nu las ik op de site van De Voorzorg dat als men iemand ten laste had, de uitkering 65% van het laatste inkomen bedroeg. Ik heb hier wat opzoekwerk over gedaan en blijkbaar kan men de grootouders ten laste hebben. Dit zou een verschil van 20% van de uitkering betekenen.

Is er misschien iemand die kan bevestigen of dit klopt? En in welk geval mijn grootvader mij ten laste kan zijn? Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,

Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 06 okt 2017 07:46

U kan een grootouder ten laste nemen als deze aan een aantal voorwaarden voldoet. De grootouder mag in ieder geval maar beperkte inkomsten hebben. Ik verwijs u voor deze voorwaarden door naar https://financien.belgium.be/nl/particu ... ste/andere
Ik denk dat puntje 5 een antwoord biedt op uw vraag.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”