Domiciliëring vriend

vovpvi
Topic Starter
Berichten: 15

Domiciliëring vriend

#1 , 02 okt 2017 03:32

Wij zijn gehuwd en willen een vriend in huis nemen die momenteel in de problemen zit (ruzie met ouders). Heeft het gevolgen voor ons als zijn domicilie op ons adres komt?

Ik bedoel dan vooral op gebied van belastingen en aansprakelijkheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 okt 2017 09:26

Niet voor de belastingen, maar als die vriend ooit schulden maakt kan de deurwaarder uw meubels en inboedel aanslagen, tenzij je kan bewijzen (met facturen op uw naam) dat die inboedel van u is.

lirec
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2017 11:29

Er is nog een verschil tussen "enkel inwonen" en "officieel gedomicilieerd" zijn.

-Een deurwaarder zal er enkel kunnen komenn als uw vriend zijn officieel domicilie er gevestigd heeft (je kan overeenkomen dit net wel of niet toe te staan)
-Belastingen inderdaad geen invloed MAAR er zijn wel een aantal sociale uitkeringen waarvoor men niet in aanmerking komt wanneer de medegedomicilieerden voldoende inkomsten hebben

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 okt 2017 12:05

[quote="vovpvi"] Heeft het gevolgen voor ons als zijn domicilie op ons adres komt?

/quote]

Hij zou er dus wel degelijk gedomicilieerd worden.

Kalimero
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 okt 2017 17:17

In verband met uitkeringen bijvoorbeeld is het ook van belang wie er gedomicilieerd is. Wordt hij voor de belastingen dan een persoon ten laste, dat weet ik niet zeker maar vermoed van wel. Kan hij niet gewoon bij jullie verblijven totdat hij een eigen studio vindt waar hij zijn domicilie kan plaatsen? Empathie is super, maar je eigen grenzen bewaken ook volgens mij. Zeker ingeval hij schulden zou hebben, dan worden jullie daar verantwoordelijk voor.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 03 okt 2017 19:53

Als hij er enkel zou verblijven is dat voor een deurwaarder of politie geen enkel probleem om hun opdrachten uit te voeren bij vonnis / vaststelling/ heterdaad.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 okt 2017 20:06

Wat me hier terug opvalt is dat men hier altijd denkt dat het gepeupel schulden heeft maar niks in minder waar, ik heb veel zelfs te veel in gewone bruine kroegen gezeten en ik weet dat dit soort volk weinig tot GEEN schulden heeft, wat café schulden en dit is het !

Hoe hoger de inkomsten hoe hoger de schuldengraad, neem dit maar aan, en commentaar hier over is niet nodig voor een gekend feit.

Waarom zou men een sukkelaar geen onderdak geven, als men het ten minsten het kan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

vovpvi
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 09 okt 2017 09:26

Hartelijk dank voor alle reacties.
De bedoeling wordt om hem niet te domicilieren. Als ik bovenstaande commentaren goed begrijp heeft dat voor ons geen financieële gevolgen en zal dat ook niet gebeuren als het ooit fout zou gaan.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”