School of politie

Jvo79
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

School of politie

#1 , 28 sep 2017 19:35

Kan iemand mij vertellen wie ik moet aanspreken wanneer er leerlingen in de straat van hun school op het voetpad samentroepen, roken,... de school of politie? En wat wanneer er leerlingen hun middageten opeten en hun afval achterlaten aan de inkomhal van een appartement? Is de school verplicht om personeel de straat op te sturen of valt dit onder het takenpakket van de politie? Alvast bedankt voor de reactie(s).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 28 sep 2017 19:48

Hangt ervan af, indien u de jongeren veroordeeld zien worden, moet u bij de politie zijn. Als u een constructieve oplossing wil, kan u beter met de school gaan praten.

Jvo79
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2017 20:21

Beste, ik wil gewoon weten of een school wettelijk verplicht is om "toezicht" te houden op bv. het voetpad 100m verder dan de schoolpoort... voor alle duidelijk : ik ben een buitenstaander en geen appartementslachtoffer :-)

Reclame

P-Stone
Berichten: 280

#4 , 28 sep 2017 20:34

Toevallig was ik deze week op een ouderavond/kennismakingsavond op school, en daar werd ons verteld dat de buurt klaagt over rondhangende jongeren tijdens de middag, en dat de school ernstig probeert om daar iets aan te doen. Leerkrachten kijken tijdens de middagpauze wie voor overlast zorgt, en die jongeren wordt na een verwittiging hun toestemming om 's middags de school te verlaten ontnomen.
Dus, neen, ik denk niet dat de school echt wettelijke verplichtingen heeft. Hun verantwoordelijkheid stopt aan de schoolpoort. Maar de school van mijn kinderen en dus waarschijnlijk veel scholen doen toch moeite om overlast te beperken en de buren te vriend te houden. Dus ik zou ook beginnen met een gesprekje (of telefoontje of mailtje) met de school om aan te geven welk probleem zich waar precies voordoet.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 28 sep 2017 22:27

Beste, ik wil gewoon weten of een school wettelijk verplicht is om "toezicht" te houden op bv. het voetpad 100m verder dan de schoolpoort... voor alle duidelijk : ik ben een buitenstaander en geen appartementslachtoffer :-)
Hoo u word graag geholpen dit doen mensen hier gratis in hun vrije tijd, maar op dergelijke manier word dit niet gevraagd.
Het antwoord op u vraag is nee.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 29 sep 2017 18:38

samen hangen is niet verboden tenzij er een samenscholingsverbod is uitgevaardigd door de burgemeester (?), dit gebeurt heel zelden en alleen als laatste redmiddel (bij zware rellen etc . . .)

opeten van voedsel in een inkomhal is niet verboden, enige overlast en of achterlaten van afval dient te worden vast gesteld door de politie, maar die gaan daar ver van enige prioriteit aan geven, dus de kans dat de jongere op heterdaad betrapt worden is nihil.

de juridische verantwoordelijkheid van de school stopt aan de schoolpoort, tenzij men onder begeleiding van een leerkracht ergens naar toe gaat (zwembad, sporthal, uitstap, . . . )

FreelancerIT
Berichten: 1206

#7 , 29 sep 2017 19:00

Ik zou het persoonlijk erg vinden als scholen hier wel enige verantwoordelijkheid of zeggenschap in krijgen.

Desondanks gebeurd het toch... zo herrinner ik van mijn schooltijd een leraar die 1 van mijn klasgenoten strafstudie gaf aangezien hij/zij had staan roken aan een rood licht ergens in de stad.

Voor die leraar maakte het niet uit dat het:
  • Niet tijdens de schooltijd gebeurde.
  • Het niet in de buurt van de school gebeurde.
  • Je je met recht of reden kunt afvragen of het aan een leraar is om een scholier aan te pakken over zij roker-zijn.
Ik zou mijn kinderen zo snel mogelijk uit een dergerlijke school halen...

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 29 sep 2017 19:49

In onze gemeente is er met nogal wat scholen - via een reeks van overlegorganen veel contact quasi maandelijks.
Er zijn protocolscholen die met parket en dus ook politie een protocol hebben.
Dat houdt o.a. in dat er zeer snel op dat soort zaken wordt ingespeeld. Gaande van buurtwerk over overlastambtenaren tot jeugdbrigade en interventie-eenheden bij zware overlast.
In elke regio is er een protocolambtenaar bij de politie

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”