Bezorgde moeder

doxy
Topic Starter
Berichten: 15

Bezorgde moeder

#1 , 25 sep 2017 21:02

Ik schrijf dit als bezorgde moeder.
In het kort: dochter en vriend hebben samen huurcontract maar alleen vriend woont op het adres van het gehuurde pand. Nu heeft dochter beslist om een punt achter de relatie te zetten. Hij is kwaad en wil dit niet aanvaarden. Daardoor wil hij haar spullen niet teruggeven (nadat ze in grote angst en shocktoestand is weggevlucht zonder sleutels).
Bij die (nieuwe) spullen staan een aantal zaken op mijn naam (via facturen te bewijzen) en vriend heeft zelfs nog sleutels van mijn huis die hij niet wil teruggeven. Het gaat hier om een nieuwe iMac, een Nespresso, ...
De oplossing zou zijn dat ze samen eens rond de tafel gaan zitten, maar dat lukt helaas totaal niet. Dochter is namelijk erg bang van hem, politie heeft vaststellingen gedaan van 'slagen en verwondingen' die ook door een dokter zijn bevestigd.

Ik wil in de eerste plaats dat mijn dochter terug gelukkig wordt, maar wil ook mijn spullen en mijn sleutel van mijn eigen huis terug. Wat kan ik doen? Mijn eigen pogingen om dit allemaal terug te krijgen, brengen geen zoden aan de dijk. Politie of vredegerecht of ...?

Mijn vraag gaat niet over de zaken die ze samen hebben aangekocht of verbintenissen die ze samen zijn aangegaan, maar wel over de zaken door mij aangekocht (die dochter ter goeder trouw mee heeft mogen nemen en die niet als geschenk bedoeld waren).

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jmbrody
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2017 18:40

Beste, een bezoek bij het vredegerecht om het probleem op te lossen is mijn mening de beste manier gezien hij niet voor rede vatbaar is . Leg eerst beknopt uw geval uit via email naar uw lokaal vredegerecht , u zal dan worden geroepen voor een afspraak bij de vrederechter. Maak uw dossier klaar met bewijzen en veel succes !

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 02 okt 2017 21:51

Dochter mag gezien ze daar nog is ingeschreven vb onder begeleiding politie en slotenmaker naar binnen en haar spullen pakken.
Politie is er wel niet om een ganse verhuis te doen... dat moet via vrederechter.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 okt 2017 09:20

En steek eventueel zelf een nieuw slot in uw eigen woning, zodat hij niets meer kan doen met zijn sleutel..
Waar is uw dochter momenteel gedomicilieerd?

doxy
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 14 okt 2017 10:55

Intussen al redelijk wat geregeld (ook nieuw slot), maar nog lang niet alles. Dochter is daar niet (meer) gedomicilieerd.
Een vervelende kwestie blijft nog wel het huurcontract door beide ondertekend, waar hij de opzeg niet mee van wil ondertekenen. Dochter betaalt nog wel de helft van de huur, hij niet...

Bedankt iedereen voor de tips.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 15 okt 2017 17:47

Is de verhuurder al in kennis gesteld - verhuurder kan de volledige huur claimen op uw dochter.
Dus als ex vriend niet meewerkt
Eerst met een AS de verhuurder in kennis stellen dat dat dochter verhuisd is en de huur wil verbreken.
(houdt in dat er een verbrekingsvergoeding zal moeten betaald worden).
Dan vermoedelijk naar vrederechter om contract te laten ontbinden ...gelet op feit dat de drie partijen akkoord moeten gaan.

Als er PV's voor slagen zijn zal vrederechter wel akkoord gaan voor verbreking maat wel tegen betaling van de vergoedingen.
Eventueel ook opzegtermijn.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”