Vrouw uit buitenland - ten laste nemen

Milanello
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Vrouw uit buitenland - ten laste nemen

#1 , 25 sep 2017 13:22

Beste,

ik ben deze zomer getrouwd in het buitenland. Mijn vrouw is samen met mij naar hier gekomen en we hebben nu de procedure gezinshereniging opgestart (deze is net opgestart). Mijn vrouw komt uit een non-EU land.
Ik werk nu en mijn vrouw uiteraard nog niet. Mijn vraag is: wanneer kan ik haar ten laste nemen?
Ik zou dit op het werk al kunnen aangeven en dan wordt er minder afgehouden, maar dit heeft geen zin als ik het opnieuw moet terugbetalen bij de belastingsafgifte.
En hoe vraag ik dit aan/hoe start ik dit?

Alvast bedankt voor uw hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 25 sep 2017 15:38

Op welk visum is uw vrouw naar hier gekomen?
Normaal gezien zou dit met een D-visum gezinshereniging moeten zijn.
Indien dit gebeurd is, is er eigenlijk geen procedure gezinshereniging meer, al de nodige controles zijn door de ambassade bij aanvraag visum gebeurd.

Het enige dat dan nog rest in België na aankomst is inschrijving op uw adres/vaststelling wijkagent, en aanvraag F-kaart.

Indien zij hier is op een C-visum kan ik alleen maar aanraden van haar te laten terugkeren en het correcte D-visum gezinshereniging aan te vragen, en is het onderstaande niet van toepassing.

Dus, gesteld dat ze hier is met een D-visum:

Uw echtgenote is pas fiscaal ten laste ten vroegste vanaf 1/1/2018, daar uw gezinssituatie op de eerste dag van het jaar bepaald hoe u de rest van het jaar belast gaat worden. En op 1/1/2017 had u dus nog geen echtgenote op uw adres, dus u bent heel 2017 alleenstaande.

Voor uw belastingberekening, zal men dus het huwelijksquotiënt/gezamenlijke aangifte pas toepassen vanaf inkomstenjaar 2018.

U zal dus in 2018 elk uw eigen belastingaangifte (voor inkomstenjaar 2017) moeten invullen, vanaf 2019 zal dit een gezamenlijke aangifte worden.
Uw echtgenote kan voor 2017 dus nog niet ten laste genomen worden.

Wat u echter wek krijgt van de fiscus, is een toeslag op de belastingvrije som. Dit wil dus zeggen dat een groter gedeelte van uw inkomsten belastingvrij gaat zijn.
Dit zal net over de 1500€ zijn, effectief hoeveel belasting dat je ermee uitspaart zal afhangen van je inkomen en fiscale situatie.
Let wel, uw vrouw mag dan dit jaar wel een inkomen hebben, zolang het onder de 3120€ bruto blijft.

Op welke dag gedurende het jaar uw situatie veranderd (dus uw vrouw officieel op uw adres ingeschreven komt te staan) doet hier niet toe, zelfs als zij eind december officieel ingeschreven wordt, krijg je nog steeds dezelfde verhoging belastingvrije som voor heel dat jaar, dan wanneer ze op 5 januari zou toekomen.

U kan in uw geval dus gerust aan uw werkgever melden dat u vanaf nu een echtgenote ten laste hebt, voor de paar maanden die nog resten zal hetgeen je minder aan voorheffing dan betaald gecompenseerd worden door de verhoging belastingvrije som.
Uw eindafrekening zal dan min of meer wel in balans blijven.

Milanello
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2017 15:41

Beste,

bedankt voor uw reactie!
Mijn vrouw is hier zonder visum aangekomen. Het betreft namelijk een Europees land, dat niet bij de EU hoort, maar wiens burgers wel het recht hebben om zonder visum 3 maanden in de EU te verblijven.
Dat van die belastingvrije som: hoe werkt dat juist? Moet ik daar speciaal iets voor aanvragen? Wordt dit automatisch op mijn belastingaangifte ingevuld? Zo neen, hoe vul ik dit in?
Alvast bedankt!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 29 sep 2017 15:43

Dus een toeristenvisa... kan bij mijn weten niet gebruikt worden om te regulariseren.

berenod
Berichten: 942

#5 , 29 sep 2017 20:22

Volgende vraag, is uw vrouw reeds ingeschreven in het bevolkingsregister?

Dus is de woonstcontrole reeds gebeurd door de wijkagent?
En heeft de gemeente reeds het "bewijs van immatriculatie" (orranje A-kaart) afgegeven?

Indien ja dan staat uw vrouw genoteerd in het bevolkingsregister en moet u normaal gezien niets doen, op je volgende belastingaangifte zou alles correct moeten ingevuld zijn en wordt automatisch de verhoging belastingvrije som toegepast.

Ook uw vrouw zal een belastingaangifte ontvangen!

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 29 sep 2017 22:30

Gezien ze geen visa heeft en dus slechts als toerist hier verblijft kan ze niet in bevolking / vreemdelingenregister worden ingeschreven.
Een mij gekende case iemand die in Frankrijk mag wonen (komt uit Nieuw-Caledonië) en huwt in Frankrijk met een Belgische.
Komt in BE wonen ... na een tweetal jaar stoot men op de anomalie want de man was als toerist in België binnengekomen en werd gelet op de vigerende wetgeving dan ook (gedwongen) uitgewezen. Man sprak zeer goed Nederlands en werkte hier vast.

Milanello
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 okt 2017 09:11

Volgende vraag, is uw vrouw reeds ingeschreven in het bevolkingsregister?

Dus is de woonstcontrole reeds gebeurd door de wijkagent?
En heeft de gemeente reeds het "bewijs van immatriculatie" (orranje A-kaart) afgegeven?

Indien ja dan staat uw vrouw genoteerd in het bevolkingsregister en moet u normaal gezien niets doen, op je volgende belastingaangifte zou alles correct moeten ingevuld zijn en wordt automatisch de verhoging belastingvrije som toegepast.

Ook uw vrouw zal een belastingaangifte ontvangen!
Mijn vrouw is nog niet ingeschreven. De procedure is nog lopende. Ik moest via mail alle documenten bezorgen en ben nu aan het wachten op een uitnodiging. Bedankt voor de info!

Milanello
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 okt 2017 09:12

Gezien ze geen visa heeft en dus slechts als toerist hier verblijft kan ze niet in bevolking / vreemdelingenregister worden ingeschreven.
Een mij gekende case iemand die in Frankrijk mag wonen (komt uit Nieuw-Caledonië) en huwt in Frankrijk met een Belgische.
Komt in BE wonen ... na een tweetal jaar stoot men op de anomalie want de man was als toerist in België binnengekomen en werd gelet op de vigerende wetgeving dan ook (gedwongen) uitgewezen. Man sprak zeer goed Nederlands en werkte hier vast.
?

Ze heeft geen visum nodig om Belgie binnen te komen. We zijn ginder getrouwd en hebben nu de procedure voor gezinshereniging opgestart.

berenod
Berichten: 942

#9 , 04 okt 2017 10:00

Bovenstaande is inderdaad correct, normaal zet je de procedure gezinshereniging in gang in het thuisland van je partner, op de Belgische ambassade aldaar.
Wanneer goedgekeurd ontvangt je partner dan een D-visum gezinshereniging (geldig voor 180 dagen), en na je aankomst in België kan je dan onmiddellijk de F-kaart aanvragen voor je partner.

De kans is nu groot dat de procedure niet rond geraakt voor de 90 dagen om zijn dat je vrouw hier mag zijn!

Ze heeft nu inderdaad geen visum nodig, maar dat geeft haar niet het recht om hier te wonen, enkel om hier 90 dagen op vakantie te komen (ik dacht zelfs dat dit éénmaal 90 dagen is per 180 dagen).

Bijgevolg, indien de procedure niet rond is (en bij dienst vreemdelingenzaken, die het onderzoek naar schijnhuwelijk zullen uitvoeren, werken ze niet snel), zal ze terug België moeten verlaten, om dan 90 dagen weg te blijven alvorens ze terugkomt.

En dan kan het moeilijker worden om terug te komen wanneer ze zien dat je niet de correcte procedures hebt gevolgd.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”