Samenhuizen en voordelen die wegvallen

sarah1989
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Samenhuizen en voordelen die wegvallen

#1 , 20 sep 2017 13:22

Ik ben een alleenstaande mama en mijn broer staat bij mij gedomicillieerd. Nu heb ik dochtertje ingeschreven voor opvang en werd me gezegd dat ik geen recht heb op vermindering en dit omdat mijn broer bij me woont en hij zelf ook een inkomen heeft. Bij wie of waar kan ik terecht voor meer info hierover? Want ik heb dus echt nergens recht op waar alle alleenstaanden recht op hebben en vind dit dus ook niet eerlijk...
We delen enkel de gemeenschappelijke kosten, de badkamer, keuken en inkom.

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 sep 2017 13:36

In de beschreven omstandigheden bent u geen alleenstaande maar samenwonende.
Dus geen rechten als alleenstaande.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 20 sep 2017 13:42

Weet ik nog zo zeker niet.

Er is alleszins voorzover ik me herinner een vonnis uit Oudenaarde, over werklozensteun (?) , dat in die omstandigheden
We delen enkel de gemeenschappelijke kosten, de badkamer, keuken en inkom
. de belanghebbende de rechten teruggaf als alleenstaande.

Ik zoek het eens op, het is hierop het forum trouwens al voorbijgekomen.

aanvulling na het verzenden : http://www.crosslaw.be/nl/blog/werkzoek ... eenstaande

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 20 sep 2017 13:51

Weet ik nog zo zeker niet.

Er is alleszins voorzover ik me herinner een vonnis uit Oudenaarde, over werklozensteun (?) , dat in die omstandigheden
We delen enkel de gemeenschappelijke kosten, de badkamer, keuken en inkom
. de belanghebbende de rechten teruggaf als alleenstaande.

Ik zoek het eens op, het is hierop het forum trouwens al voorbijgekomen.

aanvulling na het verzenden : http://www.crosslaw.be/nl/blog/werkzoek ... eenstaande
Hier lees je alle mogelijke gevallen: http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t147
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 sep 2017 15:20

Topic Starter kan op dit moment genieten van voordelen die een "normale alleenstaande" niet heeft: ze deelt de gemeenschappelijke kosten met haar broer, om maar iets te zeggen. Als je de electriciteit / gas / verzekering / telecom / etc... met iemand kan delen, scheelt dit al héél wat. Mogelijk eten ze ook samen, waardoor er meer efficient en meer kostenbesparend kan gekookt worden / boodschappen kan gedaan worden, etc... Ik kan me ook voorstellen dat de broer al eens op de kleine past als de topic starter eens een half uurtje dringend ergens héén moet. Afin, tal van voordelen waar de topic starter in haar huidige situatie van kan genieten, en waar een alleenstaande zelfs niet kan van dromen.

Je kan niet van twee walletjes eten: langs de éne kant met iemand samenwonen om zo kosten te besparen, maar langs de andere kant ook van de voordelen genieten van iemand die echt alleenstaand is en voor alle kosten alleen moet opdraaien.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 20 sep 2017 15:23

Hetgeen van toepassing is op TS staat kristalhelder beschreven in de bron die ik heb vermeld.
Ik ga ervan uit dat het ook geldt voor andere sociale zaken dan werklozensteun.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”